CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday 3 December 2007

اللي بيحصل ده تهريج


..بقالي فتره مبكتبش وممسكتش قلم بايديا ...

..ودلوقتي يوم م اكتب بقت كتاباتي حزينه وانهزامية...

..طول عمري شاب بيضحك والبسمه دايما في عنيه ..

دلوقتي خلاص بقت الاحزان هيا اللي فاضله ليا

...لا اللي بيحصل ده تهريج..

...من امتي وانا بالمنظر ده معروف..

...وسط صحابي ومعارفي و من امتي بقي صاحبي الخوف..

.. والدموع في عينيا بتلف وتطوف..

..لا اللي بيحصل ده تهريج ..

..انا لوفضلت علي كده هخسر كتير..

..سواء صحاب ووقت او حتي تفكير..

..وقبل ده كله نفسي هيصيبها التغيير ..

..وده اللي خايف منه يكون ..

..واصبح في الاخر شبح مجنون ..

..يفضل لابس ثوب الاحزان ..و وشي مش عليه اي لون ..

.لا اللي بيحصل ده تهريج..

..مش هسمح لنفسي اكون من الاموات ..

..لازم انا اللي ادفن واردم علي اللي فات ..

..وارجع من جديد وانسي الم الذكريات..

...عارف !! هتقولي م انت اللي دخلت عالم الاموات برجليك ..

..و في قالب الاحزن والياس نفسك حطيت..

..و دفنت نفسك بنفسك و بايديك..

عارف يا سيدي كلامك و انك هتقوله من تاني ..

..بس اعمل ايه لقيت العالم اللي حواليا اناني..

..مفيهوش غير الغش والخداع ..

..ايه اسيب بقي نفسي لجناني !!..

..خلاص ده كان عصر وفات من زمان ..

..ومش هسيب نفسي للجنان ..

..وهرجع وهقتل الاحزان..

..لان ده كان لازم هيحصل في يوم ..

..وكان لازم ارحم نفسي من الالم واللوم ..

..ومن مقبرتي كان..


......لازم لازم لازم اخرج واقوم....


...لان اللي كان بيحصل ده تهريج

15 comments:

Anonymous said...

ايه ده
هو ده اللى كنت مستنياه
هو مش حزين و كئيب
اهو انت بتعترض على الحزن اللى دخلت نفسك فيه
اخرج بقى

ده من ناحيه المعنى

غير كده الاسلوب حلو و بسيط اوى
و طريقه الحوار اللى موجوده عجبتنى جدا

مبسوطه انى اول كومينت :D

Anonymous said...

وانا مبسوط اكتر لان انتي اول واحده عملتي كومنت لان دايما كنتي بتحاولي تقوليلي كده بس بجد انا لسه مخلصه حالا وكنت عاوز كل الناس تشوفه وانتي كويس انك اول واحده

بجد انا فرحان اني بتغير وربنا يتمه عليا :D

Anonymous said...

جميل اوى البوست ده

واى حد يقرأه يحس كانه هو اللي كاتبه

كلنا عايشين ف نفس الحاله

اسلوب جميل فعلا بسيط وشيق يخلى الواحد يقراه اكتر من مرة

Anonymous said...

سمسه نورتي البلوج والبوست بجد اسعدني مرورك

انا فرحان اني كتبت البوست ده بعد فتره حتي ولو فيه غلطات كتيييييير بس مش مهم احساس بجد حلو انك تفوق من غفله والام وتعود من تاني وشكرا لمرورك

Anonymous said...

بسم الله ماشاء الله عليك يابني .. بجد شعر راااااااااائع ... وخاصة اني قريب منك وعارف كويس ان احساسك صادق جدا في العصيدة دي ..هههههه .. على العموم ربنا يوفقك يا مان وتخرج من قبرك

Anonymous said...

صلاح قولتلك هخرج ان شاء الله بس حلوة حكاية العصيده دي ايه انت جعان ولا ايه يا بني

وربنا م يوريك اللي كنت فيه يابني وتفضل زي مانت مستريح كده

Anonymous said...

حلوه اووووووووووووووووى
ولظيظه
بس فعلا يا ديد مان انت محتاج تخرج من اجو اللى انت فيه ده

Anonymous said...

مافيا حبيب قلبي

اومال انا بقول ايه فيها م انا اهو بخرج منه :)

بجد شكرا جدا لمرورك علي المدونه

Anonymous said...

مش عارفة انت عارف انا مين ولا لا
بس عامة انا بدخل على مدونتك من زمان ، تقريبا كل الكلام اللى بتكتبه بيبقى مر عليا او ببقى عايشة فيه
انا كمان دافنة نفسى فى مقبرة بس لسه ما تمردتش على الواقع زيك

برافو عليك بجد :)

Anonymous said...

ماشاء الله على حضرتك دكتور ديد

بجد كلمات رااااااااااااائعة اوى

ان شاء الله تخرج من اللى حضرتك فيه

وياريت انا كمان اخرج من اللى أنا فيه

ربنا يعيننا ويعين حضرتك ان شاء الله

Anonymous said...

سكاي ماد

شكرا للمرور الهادي وربنا يوفقك وتخرجي انتي كمان من اللي انتي فيه ويعينا كلنا ان شاء الله :)

Anonymous said...

جيداء اعذريني انا معرفش حضرتك مين بس طبعا دي حاجة تشرفني انك بتدخلي علي مدونتي وانها بتلاقي اعجابك و يارت تخرجي من المقبره زيي لان بجد ده كان تهريج

وياريت ابقي اعرف مين حضرتك

بس مش عارف حاسس انك تهمينه مهرزاد :)صح ؟؟

Anonymous said...

أنا قرأت معظم المدونة
تسمح لي أقول لحضرتك إني مش عاوز أخشها تاني
بجد و الله
مش علشان هي وحشة
لأ
عشان هي : " إحباط"
و بصراحة أنا عاوز حاجة تدفعني للعمل ، مش تثبطني
آسف لو كنت زعلتك بكلامي
بس بجد أقول لك حديث جميل أوي سمعته و نفسي إنت كمان تسمعه
"أوحى الله إلى داوود ، يا داوود لو يعلم المدبرون عني شوقي لهم و حبي لهم و رغبتي في توبتهم لذابوا شوقاً إليّ ... يا داوود إنما قلت المدبرين عني فكيف حال المقبلين عليّ ؟؟!!! "
سبحانه و تعالى : "قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ، إن الله يغفر الذنوب جميعا "
سبحانه و تعالى
خليك قريب منه
لو مش لاقي اللي يفهمك
هو سبحانه و تعالى اللي يفهمك
لو مش لاقي من بني الإنس اللي تفضفض له
فضفض له هو سبحانه و تعالى
بجد مالكش غيره
خليك قريب من سجادة الصلاة
اسجد كثير لربنا
اشتكي له
احكي له
فهو سبحانه و تعالى أقرب إلينا من حبل الوريد
من وجد الله فماذا فقد ؟؟
و فقد الله فماذا وجد ؟؟

آسف لو طولت عليك أو زعلتك بكلامي
ربنا يبارك فيك يارب

و جزاكم ربي جنته

Anonymous said...

يافارس انت لو قريت البوست ده هتلاقي ان انا كاتب فيه اني رجعت زي م كنت وسبت الحزن خلاص الحمد لله ومبقتش بالمنظر ده والحمد لله تاني علي نعمته عليا والكتابات اللي فيها مش عشان حزينه يبقي احباط انا مش كاتب ان مفيش امل انا كاتب مجرد احزان بتحصل لناس كتير فبدونها مش احباط وياس وخلاص بس الحمد لله علي كل شيء وعلي انه رجعني لصوابي بسرعه وعلي فكره كلامك مزعلنيش لاني عمري م كنت انسان قانط من رحمه ربه ولا انسان ياس في الحياه بس يمكن عيبي اني بفكر لبكره مش يوم بيومه عشان كده بتعب بس ده كل الموضوع

في الاخر طبعا اسعدني مرورك ورايك الجميل :)وياريت تدخل تاني ومتحرمناش من رايك في الكتابات وان شاء الله متكونش حزن

Anonymous said...

جميل جدا
والحمدلله انك رجعت ويارب كدة علطول
وماترجعش تانى
مفيش حاجة تستاهل