CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday 11 February 2009

بكلمة منك

ازيكم يا احلي مدونين معلش بقالي فتره مكتبتش حاجة جديده وكله بسبب العسكريه اللي بخدها وخلاص فاضل فيها يوم وربنا يعديها علي خير
كنت طبعا متوقف عن التدوين عشان مش بس بسبب العسكريه لا لان كمان مفيش حاجة بصراحه في دماغي او حاجة تشدني عشان اكتب عنها
لكن النهارده حصلت مفارقه هحكيلكم عليها كمان شويه
البوست عنوانه مبهم حبتين تلاته ؟؟ عادي اتعودتوا مني علي كده
علي فكره هو مش علي اغنيه شيرين عشان فكركم ميروحش بعيد
انا قصدي بكلمه منك ممكن تعمل كتير
بكمله منك ممكن تبني وممكن تهد
ممكن تفتح طرق وممكن تسد
بكلمه منك تدي امل وشعاع نور
او تزرع يأس وتسيب انسان مكسور
معلش البوست هياخد شويه رتم حزن او كأبه بس مش ده مضمونه او جايز عشان عاوز اوصل فكره فيه
كل يوم في حياتنا بنتكلم كلام كتييييييييير كلام مهم ومش مهم هزار جد تهييس وغيره وغيره وغيره وساعات كتير مبنبقاش واخدين بالنا بنقول ايه بالظبط او بتخرج منا كلمه مش في مكانها او مش قاصدينها و بتبقي نابعه من عفويه او من تربيه وثقافه فرضت علينا الاسلوب والكلام او بتبقي خارجه كده وخلاص زي البتاعه مش عارفه رايحه فين وتروح لابسه في وشك
عادي جدا بتحصل كتير ايه المشكله؟؟
المشكله انك وانت كده بتتكلم احيانا مبتبقاش واخد بالك من الانطباع اللي ممكن كلمه من كلامك تسيبه في اللي قدامك
ممكن في وسط الحوار كلمه منك تحل مشكله عند انسان او تديله امل او تفاؤل او تكسره و تسد في وشه طرق كتير
معاكم ان الانسان لازم يعتمد علي نفسه وعزيمته وميسبش نفسه للاحاديث الجانبيه و قعده القهاوي ولا كلام الناس ياثر فيه
صح جدا رايكم ده بس لما يكون الكلام من حد تحس فيه بالخبره و ممكن كنت مستني منه كلمه ترفع من روحك وتشد علي نفسك ويحصل العكس بتنهار
مش بتحصل ؟؟ اكيد اه
هقولكم علي المفارقه اللي حصلت عشان تفهموا قصدي كويس
النهارده روحت مع والدي المستشفي كنا بنغير علي الجرح و هناك قابلت الدكتور اللي عمله العمليه وبعدين بتعرف عليه و بعدين بيقولي انت سنه كام فبقوله النهائي بكالريوس خلاص بيقولي طيب ترتيبك؟؟
بقوله متاخر شويه يعني 400 وشويه لقيته بيقولي
يا ستار يارب ليه كده ؟؟؟ انا حسيت اني مثلا بلغته خبر وفاه حد يعرفه
قولتله يلا النصيب يا دكتور
رد عليا وقالي طيب دخلت طب ليه مدام مش هتطلع من الاوائل او مش ناوي علي نيابه في الكليه اصل كده خلاص ملهاش لازمه
خلاص ؟؟؟ مع تعبير تتنيح فظيع
ليه بس؟
بيقولي اصل هما بياخدوا في النيابات 100
قولتله م انا لو كنت مرتب يا دكتور ممكن متجليش النيابه اللي عاوزها و خاصه اني عاوز جراحه زي حضرتك
رد عليا وقالي وليه م انا كنت 7 علي الدفعه و كان قدامي تخصصات كتير وانا اخترت
يعني مش بس عاوزني ارتب في ال100 لا كمان عاوزني ارتب في 10 الاوائل عشان اختار التخصص اللي عاوزه
بصراحه كلمته وجعت شويه وخصوصا انه استاذ عندي في الكليه
و لاني عاوز تخصص جراحه زيه
بس م اثنتنيش عن حلمي ولا سدت في وشي طريق
طول الطريق وانا راجع مش بفكر في كلامه ولا ان خلاص كده الطريق اتسد وبتاع و لا غيره لا انا خدت كلامه من ودن وخرج من ودن التانيه
مش كل اللي اتعين في الجامعه بقي كويس ومش كل الدكاتره المشهورين اساتذه ولا كانوا مرتبين والمهم الخبره والشطاره
بس كنت بفكر في ان لو حد مكاني وسمع كده منه
هيتحطم ويكتئب
صح ولا لا ؟؟
بعد لما كان راسم لنفسه طريق وهيمشي عليه و يعمل ويجتهد و يجي دكتور استاذ كبير و في نفس التخصص اللي انت عاوزه ويقولك انت دخلت ليه طب مدام مش ناوي ترتب من ال100 الاوائل
طيب و 1600 التانيين دول ايه هيصيعوا ؟ فشله ؟
بجد قولت الحمد لله انها جات فيا مش حد تاني
لاني الحمد لله مبسمعش للكلام واللي في دماغي في دماغي بس افتكر واحد صاحبي لو سمع كلمه زي دي ممكن يحصله حاجة
مش متخيلين كلمه في وسط الكلام ممكن تعمل ايه في انسان يكون عنده حلم وعزيمه يحققه و بيسال اهل خبره عشان يساعدوه يلاقيهم بيقولوا لا خلاص
خلاص؟؟ يعني ايه ؟؟ امتي نقول خلاص ومين اللي بيحدد ؟؟ انت ولا انا ؟؟ لا طول م جوايا عزيمه واراده وفيا نفس مش خلاص
خلاص دي لما اقولها ابقي بقيت انسان ياس محبط محطم
عارفين لما تلاقي انسان زعلان وحزين ممكن بكلمه منك تزيح حزنه ده وممكن بكلمه تانيه تزوده
بكلمه ممكن بدل م تزرع في نفس انسان ياس وترسم طريق نهايه
تزرع امل و تمهد طريق البدايه

انا بجد مش عارف قصدي وصل ولا لا بس ياريت ناخد بالنا من كلامنا مع الناس ونشوف رايح ازاي
مش هيكلفك حاجة لما تقول لانسان كلمه كويسه ولو حتي مش صحيحه بس اهو بتديله امل و تشيل عنه كتير وجايز يتحقق اللي عاوزه

لكن حرام لما تقول كلمه احباط لبني ادم ممكن يكون جواه انه يعمل كتير و تيجي انت بكلمه تهدم كل ده

في الاول والاخر عزيمتك وعقلك سلاحك ومتسمعش للكلام وخلي طريقك قدام عنيك وسيبك من غربان ولا وحوش الليل اللي بتظهر عشان تبعدك عنه
مدام شايف نور ولو حتي بسيط يبقي فيه قمر ومدام القمر منور يبقي الامل موجود

:D



25 comments:

simply me said...

ياسلام عليا وانا اول تعليق

simply me said...

وغلاسه بقى هكون كمان تانى تعليق

simply me said...

وبما انى قاعده زهقانه فممكن اكتبلك 10 تعليقات كده بالمره


بس امسحهم قبل ماحد يشوفهم
:(

--------------------------------
يلا عشان حرام بدل ماتقول عليا كلمتين كده ولا كده

اولا مبروك انك خلصت عسكريه وزمانك نايم من التعب طبعا

---------------
عارف بقى موضوع البوست ده صحيح 100% وحصلى بالظبط وانا فى سنه اولى
كان دكتور محمد رفعت الله يسامحه بقى من اول يوم عمال يحبط فينا
هو كان بيقول الكلام بهزار "مهو ده اسلوبه" بس انا فعلا اتاثرت بكلامه وقعدت فتره طويله بقول انا ليه عملت كده فى نفسى

ولحد دلوقتى والله الدكاتره مايتوصوش .. دكتور فى المسالك اول مادخل يقولنا مين فيكوا شايف انه مش هيكمل طب و
change your career
دكاتره تفرح بجد
بس على مين دلوقتى التناحه كبرت وعششت وماعدش الكلام ده ياثر خاااااااااالص

هه فكرتنى بالذى مضى
عاجبك كده كل التعليق الطوييييييييل ده
سلام
:)

simply me said...

انا تانى

حبيت بس اقول انى بتغاظ اوى لما حد يكتب تعليق على مرتين تلاته كده

واوعى حد يعمل عندى كده

:D

ريهام العربي said...

هههههههههههههههههههههه

شربات يا بندقة والله وجه اللي يشيل عني اللعب في تعليقاتك حظك بقي

LOL

بالنسبه للبوست هو فعلا صحيح وانا من النوع اللي بيتأثر بسرعه بكلام اللي حواليا بذات اللي بثق فيهم ده بالنسبه للتعليم اما لو انتقاد فيا وفي شخصيتي او في حاجه انا متاكده ومقتنعه ان هو ده اللي انا عوزاه مبفكرش في الكلام اكتر من خمس دقائق يعني براجع حساباتي وفي العاده بكمل اللي كنت ابتديت اعملو ونادر لما بعدل فيه شويه بدام ان ده يناسبني .. ليه لا حلو ان الواحد يستفيد من انتقاد غيره لكن يهدمه اكيد لا

واطووووووووووووووووووووووول تعليق كالعاده

:D


اه علي فكره انا تاني تعليق لو انا منك رخامه في بندقه امسح ليها تعليقاته
هو احنا فاضيين للعب العيال بتها ده , ده ايه وجع الدماغ ده ياخواتي

ريهام العربي said...

تعرفي يا بندقه انا لو منك ولقيتو مسحلي تعليقاتي مسيبوش ..كيف يجرؤ اصلا ده انت بندقه علي سن ورمح اخص علي كده بلوجريه

هو احنا فينا من المسح بصي حضريلو ابره فيوسيدين علي خروع علي انتي بيوتك مسمم ملوش غير كده


وانا والله بهدي النفوس اوعو تفهموني غلط انا بس محبش الثلم خالث خالث

^_^

Dr Gad said...

بندقه وريهام

اجبلكوش اتنين عصير برتقال فريش ببذره <_<

ايه اللي انتوا عاملينه ده عندي

طيب هرجع بقي واعلق عليكم واحده واحده :angry:

Lyssandra said...

د. ديد

ممممم

إيه الدكتور الكئيب ده ؟؟

يعني كان ممكن يقول كلمة كويسه أو كان يسكت خالص
ملوش لازمة الاحباط ده

عندك حق
كلمة ممكن تبني
وكلمة ممكن تهد

في حد ممكن يكون راسم طريق محدد
ومنتظر بس كلمة تشجيع
يقوم يلاقي كلمتين زي دول
يمسح طريقه بأستيكه

....

بس عارف ؟؟

اللي يقف في وش الكلام الكئيب ده
حاجه واحده بس

هما شوية حاجات بس مرتبطين أوي ببعض

ثقه في الله إنه مش هايضيع مجهوده

ثقة في نفسه إنه قد اختياراته

شوية صبر علي عزيمة علي اصرار

...

كتير اتعرضت لمواقف تثبيط

بس كنت باغمض عنيا عن أي كلام طالما عارفه إني صح
وطالما في حد بيساندني

...

ماتخليش كلام زي ده يضايقك

:)

دمت بخير

lonely said...

هى الحياة كده يادوك كلام فى كلام
ربنا يوفقك فى حياتك

simply me said...

اهلا اهلا يا ست ريهام

ايه ده بقى
حضرتك بتحرضيه يمسحلى تعليقاتى بقى
امممممممممممم


وكمان تخلصى منى وتدبسينى فى حقته الخروع على فيوسيدين دى

بس عارفه هو يستاهل اصلا عشان قفشته بيعلق فى مدونات تانيه وسايب مدونتى مش معبرها خالص

ينفع كده

-----------
ديد افندى
انا بحب عصير المانجه

:p

catroz said...

كلمه ترفع الواحد السما و كلمه ............
:(

ريهام العربي said...

ديد

هو انت ليه زعلان

:HUH:

مين اللي مدايقك يعني :HUH:

بص انت بس شاورلي علي اللي مدايقك وانا هخليه عبره لمن لم يعتبر اخس علي كده يزعلو الميت مش كفايه انو ميت

:p


بالنسبه للعصير انا مبحبش المنجا لو عندك قرش كبتشينو ؛) معنديش مانع

:D
-----------------


ههههههههههههههههههههههههههه

بندقه

انا كنت بهدي النفوث بث

انت فخمتي غلط خالث ده انا خلبااانه



وبعدين ادبسك ليه هو حد هيشوفك بصي انا عندي خطه جهزي الابره واقفي وراه في المترو وغزيه بيها في ضهره هو اصلا مش هيلحق يحس بيها

وبعدين كيف يجرؤ يطنش مدونتك هو

انتي شويه لا لا لا لا الكلام ده ميتسكتش عليه خالص انا لو منك انتقم وقليله فيه كمان ابره الفيوسيدين والانتي بيوتك المسمم
<_<


احم احم اوعي حد يفهمني غلط يا جماعه ده انا بصلح بينهماصلي شفتهم متزاعلين

:D


*&*&*&*&*&
علي فكره

انا عملتلك زياره ومدونتك دمها خفيف و عجبتني خالص خالص لدرجه ان انا قعدت اتفرج علي الصور و قريت كام بوست ونسيت احط كومنت وما افتكرتش غير بعد ما قفلت الجهاز هههههههههههه

ريهام العربي said...

ياااخرابي البنت اللي فوقي دي رغاااااايه بشكل <_<

Anonymous said...

يا حبيبتى انتى تنورى المدونه فى اى وقت

:)

-------------------
كمان شويه كده وديد يقفل التعليقات خااااااااالص

ريهام العربي said...

هههههههههههه لا هو ممكن اخر ما يتعب يسيب لينا المدونه

----

ميرسي كلك ذوق انا الفتره دي مع الاسف في اختبارات وحوسه فبدخل في السريع كده بس لما اخلص ان شااء الله اوعدك بزياره طويـــــــــــــله :D

Anonymous said...

البوست دا حلو اوي اوي اويي عارف انا اول ما دخلت الكليه دي كان فيه دكتور اعد قالنا انت فاكر نفسك هتبقى دكتور بالساهل مستحيل تبقى دكتور من غير ما تموت حد لازم تشرد اسر لازم مش عارفه ايه هتحرم حد بغلط غبي عشان ما كنتش مذاكر كويس من حد بيحبه هو كان بيهزر بس احنا كنا في درس وكنت لسه داخله الكليه مامسكتش نفسي اعدت اعيط لهم و الكلام فضل معلق معايا لحد ما روحت يومين كمان :( للاسف مش كل كلام يتقال ومش لاي حد في نا بتتكلم كتير حتى عندنا في المنتدى على اساس بتنصح الناس دي اسمع من ودن وخرج من التانيه وان قدرت ولا تسمع ولا تقرى لهم حاجه من اصله و طالما الواحد واثق من نفسه ما بيهزهوش كلام حد المشكله في لحظات الضعف الي مش بيبقى واثق ومحتاج الي يزود ثقته ومايلقيهوش ..

perlina said...

اولا : مدونه حضرتك حلوه اووى ..
تانيا : ايه الدكتور اللى يجيب اكتئاب و احباط ده .. كأنه مثلا مكانش طالب ف يوم من الايام و عارف شعور الطالب لو حد جيه يقوله كلمتين زى دول .. ما هو لو مش عنده كلمه كويسه يبقى احسنله يسكت خالص

Dr Gad said...

ليساندرا

والله بحاول فعلا اني مسمعش لحد واكمل طريقي زي م انا راسمه وناويه ان شاء الله

شكرا علي التعليق الجميل:)

Dr Gad said...

لونلي

جايز يكون عندك حق بس المهم اننا نعرف امتي نسمع الكلام ده وامتي نعمل بيه

Dr Gad said...

روز

والله بتحصل وكتييييييييييير والناس متبقاش حاسه عملت ايه في اللي قدامها

Dr Gad said...

حنونه

ربنا يعينك يابنتي علي اللي جاي بجد الكليه متعبه جدااا بس صدقيني لو انتي قويه هتقدري عليها و مش هتحسي بيها

Dr Gad said...

perlina

متشكر علي التعليق ورايك الجميل في مدونتي المتواضعه وفعلا الواحد يا يقول كلمه يشجع يا يسكت احسن

Dr Gad said...

ريهام وبندقه بقي <_<

بهدلتوا الكومنتات عندي وقلبتوهالي شات وبتعزموا علي بعض في التعليقات و شويه شويه هتجيبوا لب وسوداني وتقعدوا وتشغلوا فيلم وتتفرجوا هنا :angry:

ريهام : طول عمرك بتموتي في المصايب وتفرحي فيها <_<

وبندقه : ماشي ماشي مااااااااااااااااشي

OPTIMESTIC said...

اولا
الف سلامة على والدك
ثانيا ...
الله يسامحه الدكتور دة ...
انا جالي احباط على الريحة ... :(

بس الحمد لله ...
مش عارفة ليه دايما شايفة لامبة بتنور الطريق ...
رغم اننا مش الافضل ... وبنعك كتييييييييييييير
الكلام عن نفسي ...
بس لسة في كل ما هو جديد
الحمد لله على الاحساس دة ...
:)

Dr Gad said...

اوبتمستك

اولا الله يسلمك

ثانيا لازم تكوني شايفه لمبه اومال اسمك ده عشان ايه :)

ثالثا انا قولت مدام فيه نور يبقي فيه قمر ومدام فيه قمر يبقي الامل موجود :)