CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday 27 June 2009

تباديل



في حياتنا حاجات كتير بتتبدل و حاجات كتير بتاخد اماكن مختلفه و مراتب معينه
حياتنا في تكوينها عامله زي المكعب ده
متكون من مكعبات صوغيره ملونه
واحنا طول حياتنا بنركب فيه عشان نعرف نحل اللغز والفزوره
واثناء حلنا للمكعب بنبدل لون مكان لون نجيب الاحمر فوق والازرق تحت لا الابيض في اليمين لا لا في الشمال و الاصفر في النص و الاخضر ده يبقي في تاني صف وهكذا واللون الاخضر مثلا النهارده في تاني صف بكره يبقي في الاول ولا التالت ولا الرابع الخ
كل ده عشان نوصل بيه اننا نكمل الالوان و نرتبها صح
وحياتنا فعلا قريبه شويه من كده
طول الوقت حاجات فيها عماله تتبدل سواء اولويات او فكر او حتي اشخاص
وتبادل الاشياء ساعات بيكون شيء طبيعي ناتج عن تغير الوقت والزمان والمكان وساعات تانيه بيكون بايدك عشان توصل للاحسن و للصوره المطلوبه
يوم عن يوم الالوان بتبدل و تتلخبط و تترتب ومعاها تفكيرنا واهتمامتنا
ناس بتختفي من حياتنا وناس بتجد فيها و ناس بتاخد مرتبه اعلي من اللي قبليها وناس بتتصدم فيهم وناس لفقدانهم بنبكي عليهم
و انت نفسك مش بتفضل في نفس المكان النهارده عاوز كذا بكره لا عاوز كذا وممكن تكون لسه محققتش هدفك الاولاني الا ان اولوياتك بقت شيء تاني
بس مش دايما التبديل في المكعب بيوصل بيه انه يترتب صح لا جايز يلخبطه اكتر من الاول وجايز يعقده زياده و تحتاج وقت اكتر عشان ترتبه من جديد
بس مش مهم هياخد وقت قد ايه مدام الوقت مش هيطول ولا هيفوت الاوان
المهم انك ازاي تمسكه صح وتبدا في الترتيب
وانك تبتدي فعلا في الالوان وترتبها
ممكن في اثناء ترتيبك للون تلاقي لون تاني اترتب بكل سهوله غير م كنت متوقع انك هتتعب فيه
وجايز التالت كمان يترتب وراه
وجايز اصلا وانت بترتب لون معين اللون التاني يترتب قبليه
وهنا بيلعب عامل الصدفه و التوفيق من عند ربنا و القدر دور كبير
في الاخر هو مكعب الوان متلخبطه ومتبعتره والحياه مواقف و احداث منفصله او مترابطه وساعات متكرره

ها فهمتوا حاجة ولا كعاده تدويناتي بتبقي ليكم دايما مشبره
هههههههههههههههههه

10 comments:

Sweet Violet said...

لا الحمدلله انا فهمت
^_^

و اتفق معاك جدااا فى الكلام
وعجبنى قوى التشبيه على فكرة

^_^

ريهام العربي said...

تعرف غريبه قوي الدنيا دي


ولاسباب كتيره

يعني انا بقالي كذا يوم كل ما احاول افهم معادن الناس اللي حواليه عاوز واحطهم في مراتب مين قبل مين

الاقي فكري بيروح لمكعب وببقي مدايقه من مربع معين لاني عاوزه انقلو لمكان معين وبيدايقني قوي اني مش عارفه احط المربع ده في المكان ده رغم ان اناعمري ما كان عندي لعبه المربع دي اه عرفاها بس ملعبتش بيها قبل كده

هههههههههههههههههههههههه اتاااااااااااااااري انت السبب اكيد توارد افكار ياريت لو سمكحت تمسك موجات دماغك وتقولها عيب كده

هههههههههههههه علي فكره انا بتكلم جد بالنسبه للي قلته اما لتوارد الافكار فاكيد بهزر توارد افكار ايه دي اللي تمشي محيط مئات الكيلو مترات

:D

المهم تاني حاجه غريبه في الدنيا دي

زي ما قلت ناس كتير بتحطهم في مراتب همه ميستحقوهاش ,وناس كتير يستحقو منك كل خير وتلاقي نفسك بتديهم اقل كتير من اللي يستحقوه.

باختصار زي ما انت قلت بس انا تباديلي مع الاشخاص بس ,احلامي واهدافي لسه متغيرتش
ومعرفش هتتحقق ولا لا

طبعا كالعاده كومنت طويل بس احب اعتذر عن الرخامه الطويله في شات المدونه انا مقصدتش ارخم والله
بس هي جت كده

:D

وشد حيلك في المذاكره عشان تتخرج واجبلك عيانين بس ياريت تكرمهم اصلهم غلابه فياريت مع كل رشته الدوا



هههههههههههه سلام وشد حيلك

Dr Gad said...

sweet violet

مبسوط قوي انه عجبك ومتشكر علي المرور :)

Dr Gad said...

ريهام العربي


محيط مئات الكيلو مترات ؟؟؟؟؟؟!!!!


هو مش انتي في السعوديه ؟؟ يعني الفرق بيني وبينك البحر الاحمر :huh:

محتاجه درس جغرافيا :P

وبالنسبه للموضوع اوعي يكون انا واحد منهم :(

اما بقي بالنسبه للناس اللي عاوزه تكشف حاضر هتوصي بيهم ان شاء الله بس ابعتي انتي :P

أم فريده said...

والله حرام عليك ياعم انا لابسة عدسات

يعنى الحمد لله انى لسة بشوف
انا رحت وجيت والخط عند صغير برضة

الاول كنت باخدة كوبى وبيست على الوورد واكبر واقرا براحتى

من ساعة واقعة السرقة دى وبقى صعب
حس بالغلابة اللى زيى

سلام مؤقت

Dr Gad said...

حبيبه سي سيد

هههههههههههه معلش بس هقولك علي حركه جامده

لما تيجي تقري الموضوع دوسي زرار كنترول في الكيبورد و حركي السكرول بتاع الموس اللي هي الكوره دي هتلاقي الصفحه بتكبر وتصغر ومعاها الخط :)

واهي هترحمك من كوبي بيست الورد وتكبير الخط :)

شكرا للمرور وعذرا لللي حصل

محمد صلاح أبو الكشفي said...

المهم انت تكون فاهمها يا جاد

:))

Dr Gad said...

بحبك يا ابو صلاح كده لما بتفهم و انت في الحقيقه مش فاهم


ههههههههههههههههههههههه

Anonymous said...

08/رجب/1430
01:19 ص


ازيكم ازيكم انا جايه اعيط عندكم

:((

طبعا انا اختك المزعجه ريهام العربي والاخ جوجل زعلان مني

طبعا واكيد زياره غير متوقعه الجهاز جالي بدري
وحساه متلخبط وبيهيس واخر حلاوه وشكلي كده هروح ارزعه
في دماغ المهندس لان انا قرفت بجد <_< فاكرني فضيالو

المهم

بالنسبه لتعجبك علي حكايه محيطات ومئات الكيلو مترات
انا طول عمريبسال نفسي سؤال ولحد دلوقتي مش عرفاله اجابه
وهو هل النمله بتعتبر البحر بحر زينا ولا لانو بالنسبه ليها اكبر بتعتبرو محيط ؟؟
وعندي اعتقاد انهم سموه محيط لانه اكبر من البحر عشان يفرقو بس النمله بتغرق في البرك والبيسين وكده يبقي اكيد البركه والبيسين بالنسبه ليها بحر والبحر محيط

ولان انا مبعرفش اعوم ومبعرفش غيراني اغطص و بس وبحسو كبير قوي ومش بشوفله نهايهوبحس نفسي نملايه لما بكون جواه يبقي اذن اللي بيفصل بيني وبينك محيط
ولان انا كسول والكيلو بمشيه في نص ساعه وطبعا مع تزايد الكيلو مترات بتعب فبيني وبينك مئات الكيلو مترات لانها كتيره


وعلي فكره انا بتكلم جد فيما سبق ده احساسي عن البحر والمسافات خصوصا لو كانت صحره


بالنسبه للموضوع انت اول واحد هنزله لمرتبه نفر ميت هيم P:

بالنسبه للناس منيش باعته حدده انا كنت عاوزه اغيظك بس شكلك بتنش وعاوز أي حد تتسلي فيه ههههههه


طبعا كومنت طويــــــــــــــــــــــــــــــل انت غلطان محدش قالك تنكش نظريتي عن المسافات

هههههههههه سلام وشد حيلك

Dr Gad said...

ريهام العربي

خلاص يا ستي مش هنكش نظرياتك تاني انا اللي غلطان حقك عليا <_<