CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday 20 June 2009

انا اتسرقت

ثواني انا متسرقش مني فلوس ولا اتسرق مني عربتي (مع اني معنديش عربيه)
اللي اتسرق مني تدويناتي

وكانت ريهام صاحبه مدونه همسه حب
عامله تدوينه عن الموضوع ده وبقولها اهو ياريهام جت فيا انا كمان :(

وانا بدور علي النت وبكتب اسامي تدوينات معينه كنت كتبتها في قسم خواطر ميت من مده قولت اشوف كلام ريهام ده يمكن حصل معايا لقيت ناس كتيرفعلا سارقه التدوينات دي
منهم اللي كاتبها في منتدي ومش قايل بتاعت مين وده كنت بقول عادي ياعم مش مشكله اهو الواحد بيتعرف ههههههههههههههه

لكن اللي استفزني وخلاني اعمل الموضوع وكمان اني هدخل ارد عليهم ان واحد خد بوست حكايه قلب
عندي في المدونه وحور فيه وزود عليه حاجات ونسبه ليه وده اللينك
http://elmadridi.great-forum.com/montada-f51/topic-t2397.htm

و انسه تانيه خدت تدوينه ساعات
بتاعتي بالصوره كمان وقالت انها اللي كاتباها وبتتلقي تهاني عليها :D
http://www.crezeman.com/vb/showthread.php?p=593553#post593553

و تدوينه انعزال
http://www.7lmena.com/forum/index.php?showtopic=22447&start=0&
p=305585&#entry305585

و ماذا تريدين
http://ahsaweb.net/vb/showthread.php?s=6db54a3f291e2af7062a2b2533a6f1ae&p=1878885#post1878885

ده غير تدوينه رباعيات ميت اللي بنت خدتها و نسبتها للمؤنث وقالت رباعيات ميته
وهنا صاحب الموضوع افتكرها رباعيات جاهين
:D
http://www.rozaya.com/board/index.php?showtopic=10268&mode=threaded


وغيرها

انا عارف ان واحد هيقولي م يسرقوا ياعم هي يعني كتابات العقاد ولا نزار قباني ولا يكونش انت فاروق جويده

ياعم انا محصلتش ولا واحد من دول ولا حتي لبيسه قلم من اللي كانوا بيكتبوها

لكن التدوينات ايا كانت اللي المدونين بيكتبوها بتبقي حاجة عزيزه عليهم كل تدوينه ليها موقف وليها ذكري ليها قصه وليها فكره
مجرد ان يجي شخص تاني يخدها ويقول انها بتاعته دي حاجة تألم
انا ميهمنيش انه يقول انها بتاعتي ولا يقول ايه مصدرها وياخدها يحطها مطرح مهو عاوز ولكن مينسبهاش ليه
وميقولش شكرا علي مرورك الجميل علي موضوعي ولا يتقبل التهاني علي التدوينه
لان التدوينات دي مش مجرد كلام علي صفحه انترنت وخلاص كتبناه ومر مرور الكرام
كل بوست هنا في المدونه دي وكل حرف ليه عندي حكايه و خد مني وقت سواء تفكير او كتابه ومش انا بس كل المدونين
عالم المدونين غير عالم المنتديات
ده عالم خاص بنفسه قافل عليه بابه وان كان مفتوح علي بعضه
خاص مستقل بذاته
لما نخرجه للناس من مكمنه عشان يشوفه نخرجه زي مهو من غير تشويه ولا بهدله
انا مبكبرش الموضوع وعارف انه جايز لناس كتير ميستهلش بس انا دمي اتحرق عشان فعلا لقيت ناس بيتقالها سلمت يداكي واحساسك رائع و حاجات كده كتير و بيردوا عادي ويقولوا شكرا وانتي الاكثر احساس وبتاع كانها فعلا بتاعتهم
انا بس بستغرب الحكايه دي وان اغلبهم بنات مش ولاد
وازاي سامحين لنفسهم ينسبوا تعب شخص تاني ليهم
ذكريات انسان اخر و مشاعر واحسايس تتاخد وتتحط علي منتدي ويتحور فيها ويتقال عليها بتاعت شخص تاني
طيب ازاي
مفيش احترام لاحساس ولا شعور
انا رديت علي بعض منهم ردود عاديه وقولت ان الحاجات دي بتاعتي و بعد كده ياريت الناس تبقي تقول ده لما تاخد تدوينه من اي مدونه علي النت وتنشرها

وانا قولت اعمل البوست ده عشان اوريكم مثال للي بيحصل وااكد علي كلام ريهام في تدوينتها الاخيره و كمان عشان ميجيش واحد في يوم يقولي انت سارق التدوينات دي من فلانه وانا قريتها عندها قبل كده

خدوا بالكم من تدويناتكم :)

سلام والي لقاء قريب :)

14 comments:

Mafrousa said...

فعلا حاجه تفرس
بس مافيش كلام يتقال غير ان اللى بيسرق
حيروح النار
و اللى يسرق كلمه ممكن يسرق جمل
الله يكون فى عون كل اللى بيتسرق
و يصبره
الناس بقت و حشة اوي و تصرفاتها تفرس بجد

Lyssandra said...

ماتزعلش نفسك يا ديد
:)

مرة عملت كده وقلت أدوّر علي بعض عناوين تدويناتي

فوجئت بأكتر من موضوع منقول بالصور بألوان الخطوط
ومش مكتوب منقول

ومرّة منهم كلمت بنت عاملة منتدي تعبان أوي وتقريبا هي الوحيده الي مشتركة فيه .. وقلتلها اكتبي منقول او احذفيه
قالتلي بمنته التناحة
أنا مش حراميه .. وانتي ...... وطبعا شتمت يعني
:)

وفي الاخر قالتلي أنا انقل براحتي واقول منقول او ماقولش انا حرة
:)

وبعدها مبقيتش أدوّر عشان ماتصدمش زيادة
:)

بس عزائي الوحيد ان العالم دي مش قادرة تشغل لا دماغها ولا روحها عشان تكتب
عزائي اهم أقل من انهم يمسكوا قلم
فمتزعلش نفسك بقي

تحياتي أخي

Lyssa

MyDream said...

:D
لما قريت البوست قلت أجرب في حاجات كتبتها وياريتني ما جربت
هو في كدة ؟ :huh:
العجيب اني لما بعت لناس منهم لقيت اعتذار شديد وان مجاش ف بالهم انهم لازم يكتبوا منقول، رغم انهم بيشكروا الناس على مدحهم لإبداعاتهم

خييييير

رغم ان دمي اتحرق بس عزائي الوحيد انهم نقلوا موضوع ممكن يكون فيه حاجة تفيد الناس
حاجة كان ممكن تفرحني جدا جدا جدا لولا عدم الأمانة دي !

بس بجد .. هم يضحك وهم يبكّي :D

ربنا يهدي !

شموخ مسلمة said...

سبحان الله بجد
لما قريت الموضوع استغربت
بس عملت بحث عن موضوع ليا كنت عاملاه فى منتدى ما لاقيت واحدة واخداه و ناسباه ليها
بجد اتضايقت جدااااا
ع الرغم من انى اتمنى ان الموضوع مادام مفيد يتنقل لمواقع كتير
بس ع الاقل يذكر كلمة منقول لان بجد بيبقى الموضوع ليه ذكريات صعب الاقيها منسوبة لحد كده بمنتهى السهولة

بس العجيب بقى ان الناس بتدافع عن الباطل و بتستميت فى الدفاع ده
ياللا ربنا يهدى يااااارب

محمد صلاح أبو الكشفي said...

هههههههههههههه
تعيش وتاخد غيرها
انا قعدت اضحك في الاول .. لكن لما دخلت على المنتديات اللي سارقة منك .. دمي اتحرق بالنيابة عنك والله
ناس ماعندهاش امانة ولا ذمة ولا اخلاق

وكله كوم واللي كاتب رباعيات ميت لصلاح جاهين ده كوم تاني
هههههههههههههههههههههههه

بس سيبك انت ... اللي اتسرقوا منك كانوا احسن حاجات كتبتها يا جاد
=))

ريهام العربي said...

والله ده حاجه اخر غلب

طيب بما انك اتلسعت في الشربه ايه رايك تنضم للحمله بتاعتي ناويه اعملها في الفتره الجايه عاوزه شعارات للحمله وانت بريمو فوتوشوب فياريت تساعدني

( طبعا المذاكره اولا خلص وورينا همتك )

في حجات تانيا هعملها بس مستنيه اتفق واجمع عدد حلو من البشر لان ايد لوحديها متسقفش

و.... تعيش وتاخد 100000 غيرها P

Anonymous said...

متحسسنيش خلاص انك بقيت مؤرخ العصر اللي الناس بتسرق نتاجه الفكري

أي حد بيحط حاجة علي النت في بلوج يبقي مالهاش حقوق فكرية مالم يذكرها

انما حقوق ايه اللي كنت حاططها علي الكلام ده ؟

ربنا يهديك

Dr Gad said...

واحده مفروسه- ليساندرا-ماي دريم-امل الحياه-ابو صلاح


شكرا لمروركم انا بطلت ادور فعلا عشان دمي ميتحرقش بس حطيت كود يمنع النسخ من المدونه لقيته عند رد في مدونه ريهام و القصد منه مش عشان الحاجات متتسرقش لا عشان بس الذكريات متتهانش


شكرا لمروركم الجميل :)

Dr Gad said...

ريهام

ابتدي انتي الحمله بس وانا معاكي وعلي فكره جربي الكود اللي في الردود عندك عشان لو خايفه من الموضوع ده واخلص مزاكره بس وانا معاكي في اللي عاوزاه

Dr Gad said...

Anonymous

ربنا يهدي الناس جميعا

يظهر انك مقرتش البوست كويس لاني قولت اني مقولتش اني جامد ولا مؤرخ العصر وقولت ان الواحد بيصعب عليه ذكريات تتاخد وتتنسب لشخص تاني

ثم مين قال ان اي حاجة علي بلوج ملهاش حقوق ملكيه

المدونات اللي اتعملت كتب دي من دار الشروق صوحابها محدش كتب ان فيه حقوق ملكيه الا ان الدار اعجبت بالمدونه واتعملت كتاب

انا بتكلم يا فندم عن احداث بنحكيها ولا مشاعر بتتحط ولا مواقف منحبش ان حد ينسبها ليه وقولت ياخدها وينقلها حتي وميقولش جابها منين لكن مش ينسبها ليه

وياريت من الشجاعه والذوق انك لما تدون في مدونه انك تسيب اسمك مدام بتنقد غيرك مش تكتب من غير مسمي عشان شخصيتك متتعرفش او علي الاقل تختم تعليقك بتوقيعك عشان اعرف مين بيكلمني

An Author said...

حصلت و بتحصل و هتفضل تحصل
بجد حاجة تحرق الدم جدا
انا ما اعرفش ان كان ليا حاجات اتسرقت ولا لا بس مرة زمان واحد جه كتب تعليق انه خد موضوع ليا عشان يشارك بيه فى مسابقة لا و فيه الخير و جاي يقولي بعد ما اخده اساسا!!!
عزاء الواحد الوحيد ان الكلام ده ممكن يفيد حد او ينفعه لكن غير كدة ده اسلوب غير لائق و ربنا ياخدلنا حقنا بقى

Dr Gad said...

جيداء

انا عندي عادي ياخد اللي يخده وينشره لكن ميقولش بتاعه ولو كلام عجبه و هيفيد ناس ياخده من غير م يقول لكن مينسبوش ليه

متعرفيش انا اتحرق دمي ازاي لما شخص خد بوست حكايه قلب و عدل فيه تعديل زي الزفت و بوظه و قال هو اللي كتبه


يلا ربنا يسامحهم بقي

Lyssandra said...

سلام عليكم

ياريت يا ديد تبعتلي الكود ده في تعليق .. وتوضحلي فين باستعمله .. يعني إضافة أداة ولا في التخطيط ولا فين تحديداً .. وأكون شاكرة ليك

:)

تحياتي ودمت بخير

Lyssa

Dr Gad said...

ليساندرا

حاضر هبعتهولك في تعليق عندك

وعلي العموم هو اهو

http://www.2shared.com/file/6451719/c67d3f7e/text.html