CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday 14 October 2009

كان ليه حلم


زيه زي اي شاب ..شاب عادي ...زيي وزيك.. انسان زي اي انسان بسيط ليه حلمه الي بيسعي وراه ونفسه يحققه
بيدرس عشان يحقق حلمه ومنتظر الوقت اللي يتخرج فيه عشان يبدا في تحقيقه
بيحلم بالراحه والاستقرار ..بيحلم بالزوجه والبيت والاولاد ..بيحلم بالحياه الجميله السعيده
بيحلم بالكتير والكتير واهي احلام وامنيات عايشين عليها و ليها و بنجري في دنيتنا عشان نحققها احلام بتبقي لينا الامل الي بيدينا القوه والاراده انا نصبر علي دنيتا

لكن هو القدر م امهلهوش يحقق احلامه .. توفاه ربه الرحيم
وكل اللي بيحلم بيه متحققش

تاني انسان اعرفه يتوفي بنفس الطريقه وفي السن ده
وكل مره اقف وقفه اكبر من اللي قبليها واصرخ باعلي صوت وازعق واقول ياااااااااااااااااااااا الله يا ارحم الراحمين دلني علي طريق الهدايه و نور لي بصيرتي واعني علي طاعتك وحسن عبادتك واغفر لي خطاياي وتوفني وانت راض عني

انسان عادي زيي بيدرس اكيد كان ليه حلمه اللي نفسه يحققه في لحظه وفجأه اكتشف انه عنده سرطان في الدم وشهر والتاني و توفي
مخدش حاجة معاه
مش هينفعه غير عمله الصالح و الكلمه الطيبه اللي كان بيقولها
بجد كل يوم بيرسخ في ذهني الجمله اللي اتقالتي يا بني الدنيا اكتر كتير من درجه في امتحان ولا بنت حلوه تتجوزها ولا عربيه تركبها ولا مركز اجتماعي و لا ولا
الدنيا اختبار و مرحله لحياه بعديها كل اللي فيها فان وفي لحظه بيروح
بجد من بعد لما بقعد افكر في الكلمه دي بحس فعلا اننا بنموت نفسنا وبنحرق دمنا ونضيع عمرنا علي كلام ملوش لازمه وناسين نفسنا
بستغرب من اللي بيعيط عشان ضاع منه درجات في امتحان ولا اتصدم في قصه حب ومش بيعيط عشان ناسي نفسه وربه وبيجري ورا الفلوس ولا اللي وخداه تلاهي الدنيا و عايش في الاوهام ولا ولا ولا امثله كتير وكتير واحنا منهم ماشين وناسيين ان في لحظه ممكن نموت في لحظه كل اللي بنرتبله يضيع واننا مرتبناش لاهم حاجة
اخرتنا
عملنالها ايه ؟؟
جبت امتياز في الكليه ؟؟؟ طظ
اتجوزت اجمل نساء الدنيا؟؟طظ
بقيت رئيس الجمهوريه؟ طظ
المهم عملت ايه للاخره
مفيش
من زمان فيه مقوله بحبها قوي بتقول
من اراد واعظا فالموت يكفيه
وانا اخترت اسمي ديد عشان تبقي دايما قدامي ومش هغيره عشان دايما افتكر الجمله دي

ياريت بجد نفوق شويه
دول لا هيبقي اول ناس راحوا ولا حتي الاخرين دول عظه للحاضرين

انا لله وانا اليه راجعون

ربنا يرحمك يا محمد انت وادم ويدخلكم جناته

:(((

7 comments:

Omar Samir Abd El Ghaffar said...

ربنا يرحمهم جميعا


فعلا الواحد كل شويه تحصله صدمه قوية تخليه يفوق ويحاول يتعبد صح


بس سرعان ما يتغلب عليه الشيطان تاني


بحس أن السبب الأساسي أننا مش خلينا حد يكون معانا


يعني مثلا لو أنا هزق عربية لوحدي هيبقى أصعب من أني أزقها مع حد تاني


معرفش أيه السبب في أننا بنبتدي بحماس عالي جدا وفجأة وبدون أي مقدمات نخش في دوامه بعيده كل البعد عن الطريق اللي أحنا عاوزينه

An Author said...

ياريت التأثير ده يدوم معايا و لو شوية صغيرين
الواحد ما بقاش يتأثر بأي حاجة و الدنيا بقت شداه قوي و تعلقه بيها بيزيد يوم ورا التاني :(

drhebatollah said...

ربنا يرحمه ويرحم جميع اموات المسلمين
انا كنت لسه بتكلم مع ماما النهارده اني بحس كتير اني مش عارفه احقق المعادله الصعبه: الحياه والموت
ولما بفكر في واحده بتروح مني التانيه
مش عارفه افكر في المزاكره والتقدير والزواج والاولاد وووو؟؟ ولا افكر في الموت والاخره وارسخ كل جهودي اني اعمللها؟؟
في ناس كتير بيقولوا اعمل للدنيا بنية الاخره،،كلام جميل بس مش من السهل تنفيذه،،زي مثلا تزاكر بنية خدمة الاسلام ووو،،صح بس مش قادره اعملها لاني عارفه كويس اني مش حابه المزاكره وبزاكر عشان نفسي ربنا يكرمني بتقدير كويس وخلاص،، وفاة زميلنا ده اثر فيا قوي وخلاني خايفه اموت في اي لحظه ويا اما سوء خاتمه او حسن خاتمه،وخلاص معدش ينفع تقول رب ارجعون لعلي اعمل صالحا فيما تركت..خلاص انتهى
بس في نفس الوقت مش قادره اصلح من نفسي واغيرها واكون انسانه كويسه مسلمه بجد..وينتهي بي التفكير للاكتئاب
اتمنى ان ربنا يرزقنا جميعا الهدايه وصدق التوبه قبل فوات الاوان

Dr Gad said...

searching for my dream

السبب اننا بنبعد عن الطريق ان مشاغل الحياه وظروفها هي اللي بتسحبنا واحنا بنروح وراها وبننسي اخرتنا وبننسي نفسنا وفعلا لو معانا حد كل مدي بيشجعنا وخطوه بخطوه سوا هتبقي شيء رائع

Dr Gad said...

جيداء

يارب فعلا عشان حقيقي احنا بننساه بسرعه وبنرجع زي م كنا من تاني بس ان شاء الله الواحد فينا يقدر يتغلب علي ده ويفضل ثابت علي الطريق الصحيح

Dr Gad said...

د.هبة

اللهم امين

فعلا بجد انا نفسي انا كمان احقق ده انا ساعات كتير جدا بحس ان فعلا احنا بنعمل الحاجة عشان الدنيا مش الاخره يعني مش بنزاكر غير عشان تقدير مش بنشتغل غير عشان نعيش بنجري في دنيتنا جري الوحوش فعلا وناسيين الاخره

بس اكيد ربنا مقدر ظروف كل زمان ومكان ولكن ده ميديناش الحق اننا ننساه وننسي حقه علينا وعبادتنا ليه

ربنا يهدينا لصالح الاعمال ويثبتنا علي الصراط المستقيم :)

يوميات بتول said...

ربنا يرحم محمد
اعلم ان الموت لحظه اذا علمت ان الموت لحظه انظر الى نفسك من داخلها وانسى لمن اساء لك اى خطا لانه اليوم معك وبكرة فى التراب