CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday 2 December 2008

ياتري هتعرف؟؟؟

ازيكم يا احلي مدونين النهارده حصلت ظاهره فلكيه ان حصل مش عارف ايه في القمر والمشتري والزهره المهم انهم بقوا بالمنظر ده
النقطه اللي علي اليومين دي المشتري واللي علي الشمال دي كوكو الزهره و طبعا الهلال هو القمر


المهم كنت ببص في السما وانا مستمتع بالمنظر وبقول سبحان الله و كعاده اي شخص طبيعي لما بيبص في السما بيتراكم جواه مزيج من الافكار والاحداث والذكريات
انا بقي جه في دماغي موضوع عيش اللحظه اللي صديقي الانتيخ ابو صلاح كاتب عنه في مدونته
مشاهدات

بصراحه اول مره يا صلاح تكتب حاجة تعجبني
هههههههههههههههههههههههه بهزر معاك


المهم بقي هو بيدعو في البوست بتاعه ان كل انسان يعيش اللحظه وميفكرش في الهموم
بصراحه دعوه لراحه البال والتفاؤل ونسيان المشاكل عجباني مع اني مختلف معاه فيها
اصل الانسان مش بمزاجه يقدر يعيش اللحظه ولا لا
مش طبعي يعني اني اقعد افكر في بكره ولا في كمان ساعه ولا نص ساعه
الانسان زي م رديت عليه في البوست لما بتثقل علي الهموم والمشاكل بتتحول اللحظه في حياته لمليون لحظه بيفكر فيها في كذا حاجة
وتداخل الافكار والهموم سوا مبيخلهوش يقدر يعيش اللحظه
انا عارف ان فيه ناس بتقدر تعيش اللحظه زي م صلاح عاوز و بيقدر يفصل بين الهزار والهم وبيعرف امتي يفكر في مشاكله وامتي يستمتع بحياته
بس احنا بشر مش جهاز كومبيوتر بزار لما ندوس عليه يبطل تفكير ويهيس ويضحك ولما يجي وقت التفكير ادوس عليه تاني عشان افكر
بجد صعب الانسان المهموم اللي في دماغه مشكله بتنغص عليه يومه ولا تفكيره انه يقدر يعيش اللحظه زي م صلاح بيقول


طلعت رحله وسط صحابك عشان تفك شويه وتفرفش عارف هتيجي عليك لحظات لما تبقي لوحدك لازم هتفكر في اللي وراك
الانسان مبيقدرش يمنع نفسه من التفكير في احزانه ولا همومه بمزاجه
لازم يبقي فيه حاجة شغلاه عن التفكير
لكن اني ابقي لوحدي وافصل نفسي عن الحقيقه
صعب
انا مثلا مقدرتش في يوم اعيش اللحظه زي م صلاح بيقول طول م ورايا مشاكل او هموم لكن لما طلعت رحله راس سدر من اسبوعين قدرت اعيش اللحظه والنهارده وانا ببص للقمر قدرت اعيش اللحظه عشان مورييش حاجة ودماغي مرتاحه



اتخيل بقي واحد ولا واحده وراه مشاكل في المزاكره ولا مشكله مع خطيبته ولا خطيبها ولا متخانق في البيت وزعلان
هيبص للقمر و يفكر في المشاكل دي
هيطلع يستمتع مع صحابه ويضحك ويهزر و اول لما يبقي لوحده هتتسلل الافكار تااااااااني لراسه و يفكر فيها
وتقلب عليه اللحظه
انت فعلا بتعيش كل لحظه بلحظتها
يعني ايه؟؟


يعني وسط الفرح بتيجي عليك لحظه حزن و هموم فبتعيشها و ترجع تاني تفرح وسط صحابك
وسط الحزن حد بيضحكك بتعيشها وترجع تاني تزعل وتفكر لو راح التاثير ده

يعني انت اصلا بتعيش كل اللحظات بس المهم


هتعرف تعيش انهي لحظه فيهم
زي صلاح م بيقول ولا زي م بيحصل فعلا؟؟؟
المهم بس انك تعيشها صح


:)

10 comments:

محمد صلاح أبو الكشفي said...

أنا طلعت في التليفزيووووووووون .. نياهاهاهاها
طبعا حاجة كويسة ان بوست من بوستاتي نكش تفكيرك واثار معاني جواك .
وانا متفق معاك تماما ان الفصل بين اللحظات والقدرة على انك تعيش كل لحظة في حياتك شيء صعب جدا .
لكن صدقني بالمحاولة وبتمرين النفس هاتقدر تتقن المهارة دي .
المهارة دي ضرورية جدا عند اي بني ادم أراد أن يكون سعيدا او ناجحا.
هاتنعكس ايجابا على حياتك كلها .
صعبة .. بس ممكن اكتسابها

Lyssandra said...

أنا فعلا شفت المنظر ده

ولفت نظري أكتر من مرة اليومين اللي فاتوا

وتقريبا طبقت نصيحة انسي الهموم وعيش اللحظه وفعلا التأمل في الطبيعه بيغسل الهموم بطريقة مش ممكنه

لما شفت المنظر ده لأول مرة
تخيلته وش مبتسم

ماعرفش ازاي يعني
لأنه هاتبقي عين مظبوطه والعين التانيه بعيده جداااااا

بس ده اللي شفته فعلا

:)


تحياتي

وتقبّل مروري الأول

Lyssandra

amraction said...

يا خرابى.. ازيك يا دكتره.. عامل ايه؟؟ واحشنا يا راجل..
قفلت المدونه وفتحتها من غير حس ولا خبر.. يعنى لو مكنتش دخلت النهارده بالصدفه ولا كنت هتسال.. ماشى يا عمونا.. براحتك يا سيدى..المهم تكون بخير..

اول مره اسمع عن الظاهره الفلكيه دى..

بس عموما دايما السما جميله.. وبتخلى اى حد يبص فيها يتامل ويتخيل وتجيله افكار وخواطر كتير..
بس فكره عيش اللحظه دى.. يستحيل تيجى الا من واحد مش فارقه معاه.. او مبسوط جدا جدا جدا.. فعايز يعيش اللحظه اللى مبسوط فيها.. وعشان كده بيقول للناس كلها عيشو اللحظه.. غير لما يبقا الواحد مهموم.. مش يعرف يعيش اصلا عشان يفكر فى لحظات..


ربنا يبعد عننا الهم.. ونفضل دايما عايشين فى اللحظه

ادعيلى بقا عشان انا دلوقتى عايش فى اللحظه الكبيسه.. سنه خامسه للطب البشرى والجحيم الازلى..هههههه
تؤمرش بحاجه..؟ سلامووز

catroz said...

ياااه يا ديد ..
زى متكون جاى على الجرح ..
عارف .. زمان كنت بعرف افصل اوى
ابقى متنكده و وراى مليون حاجه
و تلاقينى بضحك و مبسوطه و الحياه بمبىىىىى اوى
دلوقتى مش عارفه ..
بجد ساعات فعلا بتعدى عليا مببقاش عارفه حتى انى ابتسم ..

المهم بقى ..
بجد الصورة دى انا كنت هموت عليها
صورته من موبيلى سبعتلاف مرة بس كل مرة كان لازم يحصل حاجه و الصورة يطلع فيها حاجه
اصل انا و حد تانى مسميين نفسينا بالمشترى و الزهرة
المهم البنت مكانتش مقتنعه انها فعلا مشترى و زهرة
و فى الاخر قلنا اقمار صناعيه
:D
المفروض انى دارسه الحاجات دى يعنى و عارفاها
:D

Dr Gad said...

صلاح

هههههههههههه

اي خدمه ياعم بشهرك اهو ههههههههههه

لا بس عجبني البوست بتاعك فعلا مع اني مش متفق معاه

Dr Gad said...

lyssandra

استعدني مرورك الاول علي المدونه واتمني انه ميكونشي الاخير

:)

Dr Gad said...

amraction

والله ظروف ياعمرو والحمد لله راحت

حقك عليا و فعلا انا مقصر بس خلاص ياعم هتلاقيني عندك كل شويه

ههههههههههههههههه

Dr Gad said...

روز

دايما بيسعدني تعليقك في اي بوست

لا شكر علي واجب وكويس ان الصوره كنتي عاوزاها

و سوري لو البوست جه علي الجرح زي م بتقولي

barbie girl said...

الظاهرة اللى فى الصورة جميلة جدا سبحان الله
:::::::::::::

اما عن تاجيل الهموم وعيش اللحظة فاحيانا بتكون صح واحيانا بتكون غلط بس فعلا لما بتتقل المشاكل بيكون دا افضل حل

Dr Gad said...

Barbie girl

شكرا لتعليقك وربنا يزيح كل الهموم عن كل المسلمين يارب