CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday 15 December 2008

منفض وافتخر


ازيكم بعد العيد ويارب يكون مر عليكم بسعاده وانبساط و خير و فرح ولحمه و فته وكله
:D
عنوان البوست غريب شويه ؟؟؟ 
عادي م انتوا اتعودتوا مني علي الغرابه 
هههههههههههههههههههههه
المهم
في ايام العيد المبارك اتقالتلي جمله وقفت عندها كتير بفكر
اه والله كتير 
وقفت عندها لحد لما رجلي وجعتني 
ههههههههههه خفه :P 
عشان عارف ناس هتقولي كده :D

المهم اتقالي

انت بقيت منفض للدنيا
انا اذبهليت بصراحه !!! يعني ايه منفض للدنيا مش فاهم
بس اللي قالهالي قالي انك يعني مبقتش زي الاول مهتم بكل حاجة حواليك و مهتم بالناس كلها اللي تعرفك زي بعضها و تخاف عليها زي الاول
برضه مش فاهم ؟ بمعني
يعني انت كنت زمان بتحب تعرف اخبار كل الناس و تحب تطمن عليهم ومهتم بيهم وبتحاول تساعدهم ومشيل نفسك زياده

دلوقتي بقيت منفض يعني تعرف اللي قريب بس
انا بقي ردي كان الاتي 
لازم طبعا بعد مرور سنه تقيله عليا سواء دراسيا ولا نفسيا ولا عصبيا بمشاكل كتييييييييير قوي مكنتش عامل حسابها ولا متوقع انها تحصل اني ابقي كده
معني اني منفض للدنيا لو تقصد بيه  الاتي:

اني ابقي بفكر في راحتي زي م بفكر في راحه الاخريين بعد لما كنت بفكر في راحتهم هما بس و كنت بضيع روحي  وباجي عليها

او اني بقيت بهتم بمشاكلي و بمشاكل صحابي علي قدي
يعني بفكر معاهم لكن مبتاثرش بيها في حياتي عشان اقدر افيدهم في ايجاد الحل ولا اخفف عنهم بدل م نبكي سوا
ولا اني مبقتش اخلي اي مشكله تافهه او حتي مش تافهه تخسرني وقت ولا مجهود زي الاول وبقيت علي قد م اقدر اكبر دماغي مدام اقدر
و اني بزعل علي قد المشكله وافرح علي قد الفرح عشان مشيلش نفسي فوق طاقتها 
واني بقيت بفكر في اللي يخصني ومحرقش دمي علي البعيد و لا اني اشيل الهم بدري
واني عرفت ازاي اعيش وقتي وشبابي دلوقتي بعد لما كنت ملبسه توب ميت حزين مجروح
اني بقيت اضحك و راسم ابتسامه حقيقيه علي وشي ايا كان مصدرها سواء فرح او سخريه او سعاده بس اهي مرسومه ومش مصطنعه عشان اقدر اقابل اي حاجة بنفس مستعده
اني بقيت ماشي بتفرج واتعلم دلوقتي عشان اقدر اتعامل لما اكبر 

اني اقتنعت ان كل شيء باوانه والصبر والامل والجهد مفاتيح النجاح
اني بكل ده رجعت لزماني
اه بجد اصل هشيل هم بدري ليه بزياده ودلوقتي ؟؟؟ انا لسه يدوب 23 سنه لسه ورور وصوغير ايه يعني اكتر مشكله تشغل دماغي غير مزاكرتي و اهلي
ايه حب ؟؟ مش وقته لسه بدرس ولما اخلص وخلاص انا مش عديت 40 

صحاب؟؟ بالتفاهم وطولت البال و تكبير العقل هتتحل اصعب مشكله طول م احنا متفاهمين وبنحب بعض
اهل ؟؟ مش هغيرهم ومهما كنت مختلف معاهم في وجهات النظر هما اهلي مهما عملوا و يا اتفاهم معاهم في الاختلافات يا اتاقلم علي الحياه كده لحد لما يجي الوقت واقدر اغير ده و اهو بكره اكبر و الناس بتتغير و اللي النهارده مختلف معاك بكره انت تتفق معاه
انا منفضتش للدنيا وزهدت فيها و اعتكفت و ربيت دقني  ولا غيره مع ان نفسي ده يحصل وازهد فيها فعلا
ولا بقيت سلبي وسايبها كده 
ولا بقيت مهمل في حق نفسي وحق صحابي واهلي وناسي ومزاكرتي
.ولا قاعد في صومعتي وسايب الدنيا تولع ومليش دعوه بالناس ويكشي تخرب 
لا

بس انا عرفت اوان كل حاجة امتي بعد لما كنت مش عارف
وعرفت من اين تاكل الكتف زي م بيقولوا
و عرفت ازاي اتعامل دلوقتي و ده الفرق دلوقتي بيني وبين صحاب ليا وبين اللي قالي الجمله دي
اني مبقتش بدق علي كل حاجة زياده و مبقتش بحرق اعصابي بزياده
وعرفت كل حاجة تمشي ازاي

لو كل ده معناه اني منفض للدنيا
فانا بعلنها عامله 
انا منفض للدنيا وافتخر
:D



20 comments:

Raghda Rashad رغده رشاد said...

هيييييييه

اول تعليق و افتخر

:))

شكرا على تفصيل الحالة..كنت محتاجة حد يشرحها و يوضحها بجد...

استمر فى الحالة دى لانها متتعوضش

دى من اللى بيسموها(سلام داخلى)

استمتع بيها

Mafrousa said...

احسن حاجه
و ياريت الناس كلها تنفضلها و الله
لأن شيلان الهم مش الحل
ربنا يهدى النفوس
و ربنا يجعل الناس كلها منفضين
بلاش يشيلوا هموم اكتر من الازم
سلام

catroz said...

مش عارفه ليه
حسيت ان فى كلام كتير من اللى انت قلته انا بقوله ...

:D

An Author said...

يابختك بجد يا ديد
انا نفسي انفض لكل الحاجات و كل الناس اللى قارفينني
بس للاسف ما بعرفش انفض
الحاجة الوحيدة اللى انا منفضة لها هي نفسي للأسف الشديد

ريهام العربي said...

خامس تعليق :( يلا معلش

بصرااحه انت صح
و انا بقالي فتره فوق ال 5 شهور عمله كده والحمد لله مستريحه كتير بس بين الوقت والتاني بفتكر اللي حصل واللي بمر فيه وحجات كتير ونفسي بتصعب عليا وبزعل





و بااخد وقتي وبتعدي عادي يعني ... فلو صادفت حاجه كده كافح عشان ترجع للسلام الداخلي اللي انت عايش فيه زي ما

Raghda Rashad
بتقول لانو ميتعوضش



نصيحه مهمه عشان تحافظ علي اللي انت فيه متصاحبش حد نكدي

لاني اكتشفت انه مرض معدي

Dr Gad said...

رغده

والله بحااااااول احافظ عليها واستمر لان دي حالتي فعلا من سنتين و يارب اقدر افضل كده

Dr Gad said...

واحده مفروسه

والله بنحاول منشلش الهم بس عارفه صغر العقل بقي بيخلينا نشيل هموم علي تفاهات

Dr Gad said...

روز

ههههههههههه

هي كل مره تصيب معاكي ولا ايه

طيب كويس اني بوصف حاجات بتبقي جوانا

Dr Gad said...

جيداء

غلط ننفض لنفسنا

نفضي للي حواليكي عشان تلاقيها وبعد كده شوفي مين اللي يستحق يتنفضله ومين لا

Dr Gad said...

ريهام

عامله كده ؟؟

اومال ايه اللي كان بيتقالي ده

وبعدين بتفكري ليه طيب يابنتي وحتي لما بتفتكري بلاش تزعلي

فكرك انا مبفتكرش اي حاجة ؟؟ده انا لسه قايلك مبنساش اصلا و تقريبا يوميا في دماغي بس خلاص مبقتش تزعلني لان لا اللي حصل هيتغير ولا حاجة المهم اعرف اغير اللي جاي :)

safa7_karmooz said...

يا تنفيضاتك

Dr Gad said...

سفاح

بس ايه رايك ؟؟

ههههههههههههه

Ahmed Alaa El-din said...

هو التنفيض ممتع
وروقان بالك يا كبير ولكن... برضه .. التنفيض له مشاكله في المستقبل
صدقني

زى الهوا said...

احسن حاجة فى الدنيا التنفيض


من مكانى دا اودام شاشتى دى بحييك على تنفيضك

وادعيلى انفض زيك

وان كنت انا اصلا منفضة بغباء ومابتفرقش معايا نوووووووووووهائى

Selfmeaning said...

ياريت فعلا اوصل لحالتك ديه
لانى محتاجة انفض لحاجات كتيرة عشان اعرف افكر ف حياتى لان كفاية كده

Dr Gad said...

احمد 1316

عندك حق مش دايما بس ساعات كتير بيرح القلب والعقل من التفكير

Dr Gad said...

زي الهوا

وانا بناشد معاكي برضه من قدام شاشتي

هههههههههههههه

Dr Gad said...

Selfmeaning

يارب ينولك اللي في بالك قادر يا كريم

safa7_karmooz said...

انت لسه منفض؟؟

بس بقى التراب خنقنا :p

Dr Gad said...

safa7

ههههههههههههه معلش اصل الدماغ كانت مبهدله شويه

هههههههههههههه