CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday 1 April 2009

مبنلفش في دواير


ملحوظه البوست ده قديم كان في مدونتي اهو اي كلام القديمه قبل لما تتحذف و حبيت بس انه يبقي موجود في المدونه دي كمان لانه حاجة بعتز بيها يعني عشان الناس اللي قريته قبل كده تبقي واخده بالها
:)

بنلف فى دواير ... والدنيا تلف بينا
ودايما ننتهى ... لمطرح ما ابتدينا
طيور الفجر تايهه
فى عتمة المدينة
بتدور

اغنيه لمروان خوري في شريطه الجديد و اتغنت في فيلم اوقات فراغ وطبعا الكلمات للشاعر الرائع الجميل
عبد الرحمن الابنودي
الاغنيه دي تقريبا اتعمل عليها بوستات من معظم المدونين ولما عملت بحث في النت عن صور باسم دواير وكمان عن الموضوع ظهرلي كميه بوستات كبيره

مش مهم وايه يعني
اصل كل واحد تناول الاغنيه ( يعني كتب عنها مش اكلها عشان الذكاء بس) بمنظوره الخاص
بس الشيء المشترك اللي بينهم انهم بيشرحوا الكلمات و بيعلقوا عليها واللي يقول جميلة و كلمات معبره واللي يقول فعلا ده حقيقي واللي يفسر الكلمات تفسير حلو جدا و واحد يقول الكلمات دي بتعبر عن حالي وغيرهم
بوستات كتير اتكتبت عنها ويمكن اللي بيقرا البويت ده كمان عمل بوست عنها

طيب انا بكتب انا كمان بوست ليه ؟؟ غيره مثلا منهم
لا انا بكتب البوست ده عشان الشيء اللي لاحظته بين كل المدونين وغير المدونين اللي كتبوا عنها انهم فسروها تفسيرات حزينه و محبطه
تعالوا اقروا اول كوبليه فيها كده وركزوا ......ها فهمتوه كويس
المعظم هيقولي وفيه ايه مهو كل كلمه فيه صح ومعبره
لا الكوبليه ده مش صح انا مش مقتنع بيه.... هيطلعلي واحد تاني ويقولي يعني انت عتعدل علي الابنودي يا فالح
اقوله انا مش بعدل ياعم متتحمقش قوي كده بس انا شايف ان عمرك م بتنهي لمطرح م ابتديت
بتلف اه بس عمرك م هتلاقي نفسك في نفس المكان
ولو في نفس المكان بجسمك و حياتك زي م هي هتلاقي عقلك نفسه مش في نفس المكان
اي موقف بتمر بيه لازم هيسيب جواك علامه سواء في قلبك او في عقلك وده في حد ذاته مش هيخليك في نفس المكان
اي صدمه خدتها ولا حكايه فاشلة ولا وقوع و هبوط مش هيخليك في نفس المكان
اي جري ورا شغل و تعب و عمل وفشل برضه مش هيخليك في نفس المكان لان زي م قولت بيسيب جواك علامه ولو حتي انت مش واخد بالك منها
حبيت وحبك فشل ورجعت تاني لوحدك بعد لما لقيت الانسان اللي كنت بتحلم بيه ماشي بس رجعت ودماغك فيها افكار كتير واتعلمت اكتر من اول مره
بتشتغل و بتلف وبتجري عشان تكون نفسك وتلاقي نفسك في الاخر مش قادر تعمل حاجة في ظروف المعيشة اللي بتزيد يوم بعد يوم ماشي بس علي الاقل اكتسبت خبره في التعامل مع الناس والحياه و التصرف في المواقف المختلفة
وامثلة كتير لو فكرتوا فيها هتلاقوا ان كلامي فيه شيء ولو بسيط من الصحة
انا معاكم ان فيه ناس بترجع لمطرح م ابتدت حتي بدماغها بس دي ناس خايبة من الاخر لان اللي يدخل اي موقف او اي اختبار وميتعلمش من خطأه يبقي انسان خيبان
مره واحد صاحبي بيسالني علي موقف حصلي وبيقولي انت ندمان قولتله لا ولو حتي الموقف يتطلب الندم فانا مش زعلان
لاني مهما كنت خسرت فبرضه كسبت
جملة بقولها دايما لما بيحصل اي شيء وحش لان اكيد في حكمه من ده واكيد انت بتتعلم

بنلف فى دواير ..
ندور على الأمان
ونلاقينا رجعنا تانى لنفس المكان
ندور ... ندور
نحلم .. ونحلم بالحياة المفرحة
وأتارى أحلامنا بلا أجنحة

كوبليه اللي يقراه يدخل في دور اكتئاب ويصبح شخص انطوائي متقوع الزوايا منغلق الافق والكيان دون محاوله لخروج ( كلام كبير هههههههه)

لا بجد كوبليه كئيب بطريقة وحشة ليه بس كده ياعم ابنودي
مين اللي قال ان لما بندور علي الامان مش بنلاقيه طيب بص كده كويس هتلاقيه
ها لقيته ولا برضه هقولك عليه !!!
الامان في دينك و وسط عيلتك واهلك وابويك واخواتك وصحابك
وسيبنا من الاخيره دي اللي معقده معظم الناس اليومين دول وعاوزالها بوست لوحده (الصحاب)
بس ركز في الباقي هتلاقي الامان وسطهم ...اصل عمر الامان م كان بالفلوس ولا الامكانيات ..الامان بالناس والدين
وبعدين كمان نحلم واحلامنا بلا اجنحة ازاي ...لا طبعا الاجنحة قدرتنا وارادتنا اللي معظمها راح في شبابنا ده ومحتاج يشتري اراده جديده
اه و عقلنا و اخلاقنا و تمسكنا بدينا اكيد دول حاجات مهمه بردوا ولا ايه ؟؟!!

بجد بصوا كده هتلاقوا كل ده واكتر مش بس جناح للاحلام لا ده كمان موتور و طياره ليها بس اللي يفهمهم ويستخدمهم صح

واحد هيطلع يقولي ( اه مهو ورايا في كل حته ) ايه يا استاذ دي اغنيه يا فندم يعني مش حكايه
اقوله انا كعادتي طبعا بردودي المفحمه لا مش بس اغنيه دي اغنيه اتغنت في فيلم بيحكي عن مشاكل الشباب و كمان اغنيه لقيت معظم الشباب بيتكلم عنها في مدوناته واللي حاططها في توقيعه في المنتديات او الحاله الشخصية بتاعته علي الايميل يعني معلمه في دماغه بمعني معين وانا حبيت اتكلم عنها بعيدا عن الفيلم وموضوعه لان الفيلم مع انه بيحكي واقع ملموس وفعلا النهايه اللي انتهي بيها بتحصل كتير بس عشان زي م قولت في الاول اللي زي دول يبقي شباب خايب وملوش لازمه وطبعا انت المفروض متكونش منهم ولا ايه برضوا ؟؟!!!

انا مش هعلق علي باقي الاغنيه عشان البوست ميبقاش طويل ولا تزهقوا بس انا حبيت اتكلم عن الاغنيه من زمان وكنت مشغول و لما سمعتها النهارده قولت بقي اكتب عنها لاني مقتنع جداااااا

اننا مبنلفش في دواير

و اننا عمرنا م هننتهي لمطرح م ابتدينا

:)

9 comments:

ريهام العربي said...

اول كومنت

هييييييييييييييييييييييه



اقرا ورجع

simply me said...

انا قريت البوست ده قبل كده

ريهام العربي said...

طبعا انا شفت البوست طويل قلت اتغدي واريح واعمل كبايه شاي عشان اقدر افهم

طلع الموضوع قريتو قبل كده طيب يعني كل تعمير الدماغ اللي انا عملتها دي دلوقتي طلعت كده علي مفيش <_<

يلا مش مهم خليني انا الكبيره


المهم هو انا اه مقتنعه ان الكلمه بتلف تلف وترجع لصاحبها وان حياه البشر عموما عباره عن دورات متكرره مختلفه التفاصيل
بس ان الشخص نفسه بيلف ويرجع لمكان ما ابتدي دي بتبقي عن اللي فشل في حاجه ده رايي

يعني عمري ما حسيت اني بلف في دايره واني برجع لمطرح ما انتهيت لا جسديا ولا عقليا ولا اي حاجه
رغم ان احداث فشلي كتير

انا اذا كنت بحس بحاجه بحس اني بتوه وبضيع يوم تحت ويوم فوق يوم بحس بغربه فظيعه ويوم... بصراحه لسه محسيتش اني في بيتي

لكن الدواير دي بصراحه عمري ما حسيت بيها رغم اني بحب الاغنيه دي جدا جدا جدا

Dr Gad said...

ريهام


صباح الخييييييييييييييييير


م انتي قرتيه قبل كده

Dr Gad said...

بندقه

نورتي تاني مره

bondoka said...

نورتى تانى مره
؟؟؟؟؟؟؟

مالك طيب كده؟؟
انت سخن ولا ايه؟؟

Dr Gad said...

بندقه

هههههههههههههه ليه يعني ايه اللي حصل

Ahmed Alaa El-din said...

بما اني علقت عليا قبل كده في حكاوي الزعفرانة .. فأنا مش هأعلق هنا.. تحب أحط لك لينك التعليقd:

Dr Gad said...

احمد

منور ياباشا :)

تعليقك يشرفني في اي مكان منتدي كان او بستان :))