CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday 15 November 2008

عندما تعجز السكيزوفرينيا


ثواني قبل اي حاجة عشان انا حاسس اني هتشتم في البلوج ده ولا هتضرب من الناس لاني حاسس اني كلامي مش مفهوم عند بعض اللي بيقروا
بعض ايه يا خويا ده كله تقريبا (ايموشن رخم )
والله انا بحاول اقرب الصوره علي قد م اقدر للناس بس مش عارف الناس بتقرا و تذبهل ليه ؟؟

دلوقتي العنوان هشرحه بس بالراحه عليا عشان شايف ناس مكشره و ناس بتقول هوووووووووووف وبعدين بقي احنا اتخنقنا
حاضر حاضر هقول بالراحه ويارب البوست يعدي علي خير
:D
عندما تعجز السكيزوفرينا ياريت الناس تركز و العنوان ميوديش دماغهم لجلاكسي و اعلانتها عندما تعشق الشيكولاته عشان انا عارف
ساعه البطون تتوه العقول

ناس البوست اللي فات قالتلي احنا خدنا كتير عقبال م ربطنا العنوان بالموضوع و مش عارفين لسه العلاقه
طيب يارب اكون موفق في اختيار العنوان المرادي
طيب يعني ايه بقي العنوان
بص يا سيدي انت مش ساعات بينك وبين الشخص التاني اللي عامله جواك وبتستشيره بتبقوا قاعدين كده علي منتصف الليل و فاتح الشباك و بتبص للسما و مشغل ميوزيك هاديه و تيجي تاخد رايه في موضوع او تعرض عليه رايك في حاجة
وتلاقيه في وسط الجو ده راح صدمك بعكس رايك
ويقولك لا ويقولك عكس اللي انت فاكره ولا ناوي تعمله ولا بتفكر فيه
وتقوله ليه؟؟ يوقلك هيحصل كذا وعشان كذا و يرص ليك النتايج و السلبيات و الحاجات المتوقعه لو انت عملت اللي عاوزه ولا فكرت بطريقتك
تقتنع بس برضه عاوز تعمل الموضوع بطريقتك وتفكيرك و برغم ان رايه سليم ميه في الميه بس لازال جواك شعور بعدم الرضا لو اقتنعت برايه

ممممممممممممممممممممم اوضح اكتر ؟؟ حاضر

نفرض انك عاوز تاخد خطوه معينه ايا كانت و خايف و بتتناقش مع نفسك اللي هي الشخص التاني في الخطوه دي
و قالك لا متعملهاش عشان احتمال كبير هيحصل كذا وكذا وكذا
وبالرغم من صحه كلامه الا انك برضه عاوز تاخد الخطوه دي لعل وعسي يكون غلط مع ان الاحتمالات اللي فرضتها نفسك و النتايج نسبه حدوثها اكبر من نسبه خطائه اللي انت فرضتها

دمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااغنا ارحمنا ايه اللي بتقوله ده (ايموشن ماسك سكينه )

استنوا طيب هقول مثال يمكن يوضح الصوره :(
نفرض انك عاوز تنزل تشتري تيشرت مثلا وعجبك لونه و لنفرض انه اسود زي البلوج ده و نهاري لو مفهمتوش البوست :(
بس التيشرت ده فيه عيب انه مثلا فيه كتابه بتلمع او اي حاجة
بس الاستايل حلو قوي وبعدين المقاس كمان
يدور بينك وبين نفسك حديث و تسالها تلاقيها تقولك لا متجبوش وشوف حاجة تانيه او خد التاني
تقول بس الاستايل حلو والمقاس واللون و هو ده اللي كان في خيالي بس لولا الكتابه اللي بتلمع دي
ترد عليك وتقولك لو جبته هتلاقي تريقه عليه من الناس و من اهلك ومن صحابك قد كده
تقول هو صح جايز بس يمكن يعجبهم هما كمان
وتمشي و جواك صراع و نفسك تتقسم بين اتنين بس المرادي عكس بعض تماما في الراي و تتمني انك تجيب التيشرت وفي نفس الوقت خايف من النتايج اللي هتحصل نتيجه الخطوه دي والمرادي نصك التاني مفادكش الافاده الكامله برغم ان رايه عكس رايك

المثال عبيط بس عشان اوضح قصدي ايه المهم
هنا عجزت السكيزوفرينيا اللي عملتها ليك كناصح وراشد انها تقنعك زي كل مره
طيب ليه المرادي بالذات؟؟
عشان انت نفسك مجربتش و مشوفتش وعرق المغامره او الفضول بينقح عليك و بيوجعك و مش بينيمك الليل ولازم تشوف بنفسك
وتروح تسال حد تالت و لنفرض صديق ولا اخ ولا اخت وتلاقي رايهم برضه من راي نصك التاني
ويمكن يهدي النقح بتاع الفضول والمغامره عندك بس برضه

هنا انت مقتنع بكلامهم جدا لكنك برضه عاوز تجرب
وفيه فرق هنا انك مقتنع بكلامهم وبرغم كل ده عاوز تعمل اللي في دماغك وانك اصلا مش مقتنع بالكلام
طيب والحل ايه ؟؟
من وجهه نظري انك تعمل اللي انت عاوزه برغم كل اللي حواليك حتي لو كانت النتايج اللي توقعوهالك حصلت بس تبقي انت كمان متوقع النتايج دي مش يبقي مسيطر عليك فكره انهم ممكن يكونوا غلط وتتحمل نتيجه قرارك في النهايه

طيب ليه في اعتقادك يا كابتن؟؟؟
هقولك
لان لما اعمل الشيء وانا متوقع كل النتايج سواء الوحش والحلو لما يحصل ده او ده مش هيفرق معايا قوي
لكن لو توقعت ان صحابي و اخواتي و اهلي يعجبوا بالتيشرت وفجاه لقيتهم كلهم بيقولولي ايه القرف ده لا لا وحش
هتصدم و اقول ياريتني كنت سمعت و ياريتني كنت عملت
لكن من الاول لو متوقع هقول ايه يا سيدي انا كنت متوقع حاجة زي كده و كنت بس عاوز اتاكد و قولت جايز يحصل النقيض وهتبقي صدمتك اخف شويه

ولاني لو معملتوش هيفضل عرق الفضول والمغامره بينقح عليك كتييييييييييير ويعملك صداع

ها فهمتوا حاجة ؟؟؟؟؟
طيب لو فهمتوا حد عنده وجه نظر تانيه ؟؟؟
:)

14 comments:

Anonymous said...

واضح ان رزقى كتير اليومين دول

بقول اول تعليق بشكل مش بطال

انا ليا رأى

ممكن تسمعه

ريح نفسك و خش فى الموضوع

يعنى متفضلش تشرح كتير

اعمل بوست عن موقف كامل

و اللى يفهم يفهم

و اللى ميفهمش هيحس بالكلام مع الوقت

و بعدين صحيح انت عملت ايه فى النتيجة؟مجبتش سيرتها يعنى

Anonymous said...

اولا انا مع رغده فى اللى قالته
لانى بصراحه تعبت من كتر الامثله وكنت عايزه اقولك والله فهممممممممممت :D

على العموم انا عن نفسى دايما بعمل اللى انا عايزاه
حتى لو كان نصى التانى وكل اصحابى معارضين
لان لما الواحد بيجرب الحاجه بتخلى طريقه تفكيره بعد كده تختلف .. لانه بيتعلم من اللى حصل

وكتير بعدها بسمع نصى التانى وهى عماله تزعق وتقولى مش انا قلتلك ان ده هيحصل وارجع انا اقولهاادينا جربنا واحنا هنخسر ايه

ويطول النقاش والخناق ... وعينك ما تشوف الا النور

Anonymous said...

رغده رشاد

انا والله بعمل كده عشان ناس بتقابلني تقولي مش فاهمين
و تقولي الكلام حاسين مش واضح

اما النتيجه فالحمد لله جيد جدا وعقبالك و عقبال التخرج ان شاء الله

Anonymous said...

كوكي

والله انا بعملها للناس اللي مش بتستوعب الكلام وبتحس انه تقيل او فلسفي زياده عن اللزوم

لكن عارف فيه ناس بتفهم قصدي من اول مره

اعمل ايه بقي ؟؟

بس جميل ان رايك انتي كمان زي رايي و انك لازم تجرب عشان تتعلم بس المهم تبقي عارف الخساير هتبقي ايه

Anonymous said...

يااااااااااااااه اخيرا خلص البوست ادة كل دة تعبت عبال ما خلصته
المهم نعمل كومنت بقى
باستثناء انك كان فاضل سنة صغننه ةتكتب اسمى فى البوست بس ما علينا
اولا البوست بجد رائع جدا لا بجد حلو عجبنى قوى وفهمته الحمد لله من اول مرة وكمان العنوان مناسب للبوست
ههههههههههه
:p
لا وايه كمان المثال حلو قوى لانى فعلا حصل معايا بالظبط ادة اوعى تكون كنت معايا فى نفس المحل؟
بس دة كان محل حريمى
ههههههههههههههههههههههه
لا بس بجد حلو
well done
Go on

Anonymous said...

nice blog
:)

وفكرته جديده ورائعه

عن نفسي عجبانى جداا

بعيدا طبعا عن الميوزيك الرخمه اللي مش عجبانى

المهم البوست ده بيحصل كتيييييييييييير
مع معظمنا

وكالعاده ف اوقات كتير بنحب نعمل العكس ع طول

حتى لو كل اللي حوالينا او الشخص التانى اللي جوانا بيقولنا لأ وبيحذرنا

بس هنقول ايه بقي غاوين تعب ومحاولات

ولسه النهارده حاصلي موقف زى ده وكالعاده عملت العكس مع ان الكائن اللي جوايا حذرنى وقالي ع اللي ممكن يحصل

بس برده صممت وعملت عكس ما قالي

Anonymous said...

مبرووووك الف مبروك

حلوة ماش اء الله

طيب يابنى مش تقول عشان الناس فى البلوجات يفرحولك و يطخوا عيارين فى الكمبيوتر

انا بطلت افكر فى عدد السنين...و بفكر أأجل خامسة على بعضها

هبقى كويسة

Anonymous said...

انا مع رغده رشاد 100% يعني


نصيحه لو مشيت في طريق ولقيته الطريق
المناسب ليك متغيروش من باب التجديد

بس ممكن تغير فيه حبه,يعني يعني لو كنت
ماشي في الطريق ده بشمعه اشتري فانوس جاز

كده يعني

؛)
اديك مثال بوستاتك في اهو اي كلام كانت بسيطه وحلو وكمان في خواطر ميت
صحيح اني فهمت كلامك بس التوضيح والاسلوب ضيع رونق المضمون

:(

Anonymous said...

حرام عليك يا دكتور

والله فهمت

ممكن تبدا فى اى موضوع متعلق بالمواقف السيكزوفرينيا

waiting ...... wala hey kolha shar7 bas

Anonymous said...

semsema

يااااااااااااااااه

اخيرا كومنت ليكي عندي ياااااااااااااااه

منوره البلوج و كويس انه عجبك والميوزيك مش هغيرها :P

Anonymous said...

Anonymous

دايما منوره البلوج يا دينا

والحمد لله انه المرادي عجبك و فهمتيه مش تعبتيني زي كل مره :P

Anonymous said...

ريهام

بحاول والله اوصل اللي عاوز اقوله للناس و ان شاء الله اللي جاي احسن

Anonymous said...

رغده

الله يبارك فيكي و عقبالك ان شاء الله لما تخلصيها هي كمان

Anonymous said...

مني

حاضر حاضر كويس انك فهمتي خلاص هبتدي اهو :D