CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday 10 November 2008

سكيزوفرينيا الموقف


اتفقنا من الاول خالص اننا مش بنتكلم علي السكيزوفرينا من الناحيه الطبيه ولا من ناحيه علم النفس لان السكيزوفرينيا اللي هنا
مش اللي في كتب الطب و لا حاجة لا دي السكيزوفرينيا اللي موجوده جوه كتير مننا وعشان محدش يقول ايه الكلام العبيط ده ولا اللي ملوش اساس من الصحه
انا بتكلم عن نفسي وعن فكرتي اللي بحاول اوصلها في المدونه مش بشرح حاجة موجوده و اعظم علماء النفس بهدلوها تفسير ودراسه
اوك؟؟
انا المرادي عاوز اتكلم عن سكيزوفرينيا الموقف
واحد هيطلع يسألني يعني ايه ؟؟
اقولك انا يعني ايه
سكيزوفرينيا الموقف انا بوصف بيها المواقف اللي بتحصل تستلزم انك تخرج من جواك الشخص التاني اللي اتكلمنا عنه
وتخليه يتناقش معاك في الموقف اللي حصل بس ساعه الموقف نفسه مش بعد كده
هيرجع نفس الشخص يسألني يعني ايه برضه ؟
هحاول اوضحلك
مش ساعات انت بتبقي مع صحابك ولا ماشي في الشارع ويحصل موقف معين يستلزم انك تقف عنده شويه ولو ثواني و تنح وتفكر و تكمل مشي وانت بتسال نفسك اسئله و بتحاول تلاقيلها اجابه؟؟

اه بيحصل
عليك نور اهو هو ده اللي انا اقصده بس بدل م بتمشي و تفكر وتسأل روحك اسئله عاوز تلاقيلها اجابه
بتسأل حبيبك و نصك التاني اللي دايما معاك منين متروح و تاخد وتدي معاه و الناس تفتكرك مجنون وانت ماشي بتكلم روحك
و تلاقي واحد بيبصلك كده و يحرك ايديه جنب ودنه في اتجاه عقارب الساعه و يقولك اصحاب العقول في راحه

برضه لسه مش فاهم ؟؟
ان شاء الله اعدمك لو فهمت حاجة !

طيب بص يا عم هديلك مثال صوغير يمكن يوضح الصوره برغم انه ممكن يكون عبيط بس لعل وعسي الصوره تقربلك يا سيدي

اتفضل قول
افرض انك ماشي في الشارع ولقيت قطه صغيره وصعبت عليك و عاوز تخدها عشان شكلها صعبان عليك وهي في عز البرد وجعانه
و تروح عشان تمد ايديك وتمسكها

تلاقي حبيبك اللي بنتكلم عنه طلعلك قدامك كده مع الموسيقي التصويريه اللي في البلوج ويقولك
انت بتعمل ايه ها ؟؟ انت اتجننت
ترد وتقوله ايه هاخد القطه اربيها واشوفلها مكان تنام فيه
يقولك: ت ــايه؟؟!! تربيها انت قادر تهتم باوضتك ولا بهدومك وترتيبها عشان تربي قطه
وبعدين مامتك ولا باباك هيرضي انك تدخل القطه دي البيت و انت جايبها من الشارع انت مش عامل حساب الموضوع ده
تروح انت متراجع عن فكرتك و موطي راسك وتقوله عندك حق و تسيب القطه وتبعد وبترميها بنظره حزن وشفقه

ويختفي الشخص اللي ظهر تاني مصحوب بنفس الموسيقي التصويريه اللي في البلوج
و تكمل طريقك و انت جواك مقتنع ان اللي عملته ده صح لان فعلا لا اهلك هيرضوا انك تاخد القطه ولا انت اصلا هتقدر ترعاها لانك مش عارف تهتم بحاجاتك بس بالرغم من ده زعلان علي حال القطه

ها فهمت كده انا عاوز اوصل ايه ؟؟؟

ممممممممممم يعني شويه

اللي عاوز اوصله ان مواقف كتير بنتعرضلها بيبقي جوانا مشاعر مكبوته وكلام كتير واحاسيس اكتر و كل اللي غالب علينا الوقت ده هو التساؤل والسكوت
بنسأل روحنا اسئله و بندور علي اجابات ليها و بناقش روحنا في احداث او بنفكر نتصرف ازاي لكن ساكتين مش قادرين نبوح بده الا مع نفسنا ..وساعات بنبقي عاوزين ناخد قرار في وقت سريع مجرد دقايق و بنتكلم مع نفسنا و نفكر عشان ناخد القرار ده
ففي وقت صغير جدا ثواني او دقايق بيخرج الشخص التاني اللي جوانا و يحاورنا و يناقشنا في القرار او الموضوع
و هنا ده اللي بقصده بسكيزوفرينا الموقف

ياتري اللي ماسكني تساؤل من اول البوست فهم ولا لسه ؟؟؟

و ياتري بقي حصلت معاكم سكيزوفرينا الموقف دي قبل كده ولا لسه ؟؟

9 comments:

Anonymous said...

بص انا اكتر حاجه فرحتلها اني اول كومنت وكان لازم لازم احجز مكاني وهرجع للتعليق بعد الاختبار عشان

بس ادعيلي احل كويس

Anonymous said...

وانا تانى تعليق

انا مصدقة دايما وجود الشخص اللى جوا ده

اللى بيصححاك حاجات اوقات

او بيحرمك من حاجات اوقات تانية لانه بيخاف زيادة...بيفكر بشكل منطقى اكتر

و ممكن يكون بيزقك فى مصايب
لانه متهور و متسرع و مش عارف هوا عايز ايه...ف تخرج من نقرة تقع فى دحديره

يارب اكون فهمت
و مكونش اللى سأل كتير ده
ده زهقك خاااالص

Anonymous said...

ونعود من جديد :D


اولا البوست حلو رغم انو خالف توقعاتي بس لذيذ وعجبني رغم ان حالتي مخالفه عن حالتك :(



بالنسبة للمواقف اللي إحنا بنتكلم فيها مع شخص جوانا فشئ حلو ان يكون في تواصل بينك وبينه وحلو انو ينبهك للغلط وان يكون في حوار نتيجته حل منطقي وصحيح واكيد العكس شئ وارد لاننا كلنا بشر

في الحقيقة البنوته اللي جوايا مع الاسف مش بنتكلم كتير بس بحس بيها قوي وهي في الاغلب بتخاف قوي و زعلانه مني ومش بترضي تكلمني غير لما أغلط تقعد تانبني جامد قوي وأفضل انا بقي ألف حوالين نفسي :(
زعلانه من عملتي السوده اللي عملتها

ومش بعرف اعمل إيه وأحيانا بأجي أكحلها أعميها كالعادة يعني <_<
مبقاش ريهام لو عملت غير كده LOL


طبعا الاخت اللي جوايه بتفضل تصرخ لما امشي في طريق مش عارفه اخره وتكون روح المغامره والاستكشاف هي الدافع اصل بدام مش بعمل غلط والموضوع في شويه مخاطره ليه الخوف ولاني بكمل وهي بتفضل جوايه تلف وتصرخ بمجنونه

وطبعا أنا ولااااااااااااااااااااا
هنا B)
بديها الطنشه التمام

:D

و كالعاده احنا الاتنين مش ديما بنتفق


وبالتالي سكيزوفرينيا الموقف اللي عندي بعيده كل البعد عن الاسكيزوفرينيا اللي عندك

انت بتتهزق وتسكت و بتحاول تصلح وده شئ كويس بس ...... ايه رايك في حالي مع صوتي الجواني ولو وحش ايه الحل يا دووووك ؟؟؟


اه بالنسبه للقطه البردانه أولا انا بخاف من القطط فمش هقربلها من غير صوت داخلي ولا خارجي يعني <_<...... ده غير إنها مليانه جراثيم
<_<

معلش بقي ردي طويل قوي اصلي راجعه من الاختبار فرحانه و انا لما بفرح برغي كتير :D

Anonymous said...

طيب

Anonymous said...

فكرة حلوووة اوى البلوجز ده

صحيح انا خدت وقت عقبال ما جمعت وفهمت

وليا ان شاء الله تعليق تانى بس الجهاز يتظبط واجى ارد ع طول

Anonymous said...

ريهام

كل ده كومنت

بس حلو اللي كتباه م عادا موضوع اني بتهزق واسكت ده

ههههههههههههههههه
انا مش بتهزق يا بنتي انا بعاتب روحي و مش بسكت لا بالعكس بحاول اتناقش معاها كتييييييييييييييييييييير بس في الاخر هي اللي عاده بتكسب لانها الصح

Anonymous said...

روش

صحه وعافيه

ههههههههههههههههههه

Anonymous said...

رغده رشاد

تعرفي اني انا اللي بتزق في مصايب مش هو اللي بيزقني و كتير بيقولي لا اوعي وانا اللي بعمل اللي في دماغي وبرجعله ندمان

شكرا لتعليقك يا رغده و منوره المدونه دايما

Anonymous said...

مانو منار

مستني تعليقك من تاني :)