CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday 1 October 2008

عاوز اكتب وعاوز اتكلم


ساكت بقالي كتير و مش لاقي اللي اتكلم معاه ..عدي عليا رمضان والعيد دخل و محستش بحاجة فيهم
ساكت و برغم سكوتي بدور علي اي حد اتكلم معاه و مبصدق حد من صحابي يتصل بيا و يكلمني في حاجة غير المزاكره
بضحك مع والدي ووالدتي في محاوله لاني انسي كل اللي انا فيه
بس برضه نفسي اكتب و اكتب واكتب
بس القلم واقف عن الكتابه واللسان عاجز عن الكلام ومش عارف هيتكلم في ايه
هيعيد سرد احزانه من تاني كل شويه اللي زهق الورق منها واللي زهقت الناس بيها
انا نفسي اكتب واتكلم في اي حاجة وفي كل حاجة
نفسي اقعد مع صحابي نتكلم كتيييييير
ظروف امتحاناتي و دراستي مقيداني كتير
ناس كتير محتاجلهم دلوقتي جنبي ومحتاج افضفض معاهم
بس مقدرش اكلمهم ولا اقولهم كل واحد فيه اللي مكفيه
مش هتصل بيه واقعد ارغي و اعطله
بكتفي اني بشغل ميوزيك عايده الايوبي لو كنت غالي و اسمعها كتير وكتير
بتقلب عليا الذكريات و كل اللي فات بس بحس وقتها اني بتكلم مع حد
بقيت عامل زي الاخرس
اللي نفسه يتكلم ويقول علي اللي جواه بس فقدانه النطق مانعه من الكلام
انا نفسي اكتب واتكلم بس السكوت محاصرني
جوه مني كلام كتير بس مش عارف يخرج
مبقتش عارف حاجة بجد
وبقيت ماشي وخلاص
و كل اللي باينلي ان النهايه هتكون انسان جديد عن اللي فات متغير ومفيهوش غير رتوش من القديم
و خايف الجديد يمسح كل اللي معاه دلوقتي و يبقي جديد في كله
لبست توب حزن كتير بعد لما كانت الضحكه والقفشات والهزار مبتفارقنيش
بقيت بتكلم بلغه المحبط المستسلم للايام
عادي ...ماشي ...يلا ...مش فارقه...يا سيدي
بقيت مش متزن فكريا ولا نفسيا
حتي كتباتي في المدونه بعد لما اقراها تاني احس اني بدخل مليون حاجة في بعض و مش مترابطه
حتي البوست ده
بس كل اللي عارفه فعلا اني عاوز اتكلم واكتب واكتب بس مش لاقي اللي اتكلم معاه
ولما بلاقيه بسكت

يلا كل سنه وانتوا طيبين و ربنا يعود عليكم العيد بالخير يارب
:)

9 comments:

Anonymous said...

بالصدفة جيت هنا :D

واكون اول رد كمان

كل سنة وحضرتك طيب يادكتور
وا نشاء الله السنة الجاية نفرح فيك وتكون في سنة سادسة
...........

بالنسبة للبوست ده حضرتك اللى فهمته انك عاوز تكون انسان جديد بس في نفس الوقت محاولتك دى بتهد معاك ايام الماضي وذكريات جميلة

مينفعش نبدأ من جديد على ركام الماضي ..

تعبان ومحتاج تتكلم دو على اللي بتحبهم دول اكتر ناس تقدر تفتح قلبك وتتكلم معاهم ... دول اللي هيسمعولك بجد وعمرهم ماهيزهقو منك ... دول اللي هيرسمو البسمة لقلبك من جديد وهيحيوك تاني

ازاي عاوز تكون انسان جديد طب الناس اللي حواليك دول هتعمل ايه فيهم .. ببساطة هتمشي وتسيبهم ؟؟ وتحبس نفسك وسط احزانك؟؟
لو فضلت حابس نفسك وسط احزانك دى الاحزان دي هتقتلك ... هتموت البسمة جواك والامل ... هتغمي عينك مش هتشوف الناس اللي بتحبك من اللي حواليك

حضرتك مش بتتكلم علشان مش لاقي حد ... لا حضرتك بتهرب ..ايون بتهرب بمعنى الكلمة
عاوز تهرب من الواقع اللى عايش فيه بحجة انك عاوز تبدأ من جديد

طب ماتكمل على القديم بس كمل صح ...

شوف ايه بيعكر صفو الحاضر ده وغيره على اد ماتقدر ... لكن مش تهرب ولا تستسلم

معلش لو كنت طولت عليك :)

وكل سنة وحضرتك طيب

Anonymous said...

skymad

مش بهرب يا سكاي مش بهرب
انا بحاول ابني علي اللي فات
بحاول اشيل الركام والهدم والتكسير وابني علي ارض سليمه

بحاول عشان البنيان يطلع سليم مش مهزوز ولاالاساس مكانشي سليم

بس تخطيط الاساس مطلعش سهل

الامل جوايا متاخر و متاجل لحد لما اخلص
دلوقتي مقدرش احلم ومقدرش افكر لبكره
انا بفكر لدلوقتي ...لانا فين و ماشي ازاي

مقدرش اغير حاجة في الوضع الحالي و عشان كده ماجل كل احلامي و امالي لحد لما اقدر اغير بايدي

شكرا يا سكاي علي المرور

Anonymous said...

طيب بما انك مش قادر تعمل حاجة في الوضح الحالى
احنا ايام امتحانات لا وقت هدم ولا بناء والقرارات فيها بتبقى صعبة وفي نفس الوقت جاية في وقت غلط فممكن تكون غلط

بما انك بتأجل كل حاجة أجل كمان اى قرار هتاخده الفترة دى لحد ماذهنك يبقى صافي بعد الامتحانات ان شاء الله احسن تفوق وتلاقي نفسك خسرت حاجات مش هتقدر ترجعها تاني ولا تعوضها

ربنا يوفق حضرتك يارب ويصلح الحال :)

Anonymous said...

بحاول بس للاسف مبقدرش وبضيع حاجات و بضيع امتحانات

يلا مبقتش تفرق

Anonymous said...

برده بتقول مبقتش تفرق

وبتقول عاوز تتغير

طيب تيجى ازاى؟؟؟؟؟؟؟

Anonymous said...

اولا : ليه قفلت المدونة التانية ؟؟ خلاص يعنى حكمت على نفسك بالحزن ؟؟؟

دا مش حل خالص , شوف ابعاد مشكلتلك وحلها بالتدريج , مش لازم تتحل مرة واحدة , دور على السبب الرئيسى لوجود مشكلة واقتل السبب دا دى حاجة


الحاجة التانية اذاى مش عارف تكتب , اومال المدونات دى لزمتها ايه ؟ كلنا عاملين المدونات دى علشان نبكى ونفضفض فيها , دا احسن حاجة فى المدونات دى إن معظم المدونين مايعرفوش بعض فمبيبقاش فى حرج اننا نفضفض


تالت واهم حاجة : احنا كلنا اهوه جنبك وصحابك , فضفض وهنحاول معاك نحل مشكلاتك , بتدور على صاحب يكلمك وتفضفضله واحنا موجودين ؟؟


لو الحاجة اللى خنقاك دى ممكن تبعد عنها فترة عوقبال لما ترجع لطبيعتك تانى يبقى ابعد عنها لغاية لما تبقى ريلاكس وف بعدك دا هتعرف تفكر صح فى حل لمشكلتلك , وساعة لما هترجع هتعرف تحلها صح


ربنا معاك

Anonymous said...

سممسه

مش عارف اديني بحاول

Anonymous said...

زي الهوا

انا ابتديت فعلا اشوف جوانب المواضيع واحاول احلها بالراحه بس الحلول بتزعل ناس مني

و اللي بيضايقني بحاول ابعد عنه و مبقدرش

اما بالنسبالكم

فانتوا عارفين معزتكم عندي و لولا كده مكنتش شكيت همي هنا و شاركتوني فيه

Unknown said...

مساء الخير انا اول مره اتكلم ف مدونة كده بس انا مشكلتى انى مبعرفش اتكلم عندى كلام و بقول نصايح و بتكلم حلو مع ناس كتير بس كلامى مش مترتب و متوتر دايما و بنسى اى حد بيقولى ايه و بنسى أعياد الميلاد و التواريخ نفسى دماغى تبقى كويسة و تبقى مرتبه بجد و منساش و يبقى كلامى منظم انا مش عارفه المشكلة فين بس ال عندو حل مشكلة ياريت يقول اسفه انى طولت