CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday 23 March 2009

ايام زمان

فاكر ايام زمان؟
ارجع كده بالذاكره 3 سنين
ولا اربعه
طيب اقولك خليها خمسه
ها فاكر الايام دي ولا خلاص كبرت وعجزت
لا فاكر ياعم متخافش
طيب انهي ايام احسن دلوقتي ولا ايام زمان؟
ياتري انت من جواك دلوقتي احسن ولا زمان؟
ايام زمان طبعا مكناش فيها زي دلوقتي ولا فيه مسئوليات ولا هموم و لا تفكير وكل اللي كنا بنعمله لعب وضحك وهزار و شويه مزاكره وكان الواحد بريء كده مش زي دلوقتي و لا بيشيل جواه ولا حاجة
ودلوقتي؟
لا ...قرف و مسئوليات و دماغنا مبقتش زي زمان ولا حياتنا و ضاع مننا حاجات كتير و فقدنا معاني كتير جوانا وهوايات كتير اتدفنت و تاهت مع الايام و احلام كتير اتقتلت في زحمه الحياه واللي بتفرضه علينا والنفس نفسها اتغيرت

يااااااااه بقي كده كل ده حصل دلوقتي و مكنشي موجود زمان؟
يعني مفيش اي حاجة كويسه موجوده دلوقتي عن زمان؟
لا فيه ازاي تقول كده اكيد فيه ممممممم الواحد كبر وعقل و بقي بيفكر كويس ويقيم الامور و يعرف يتصرف في مواقف كتير مكناش قدها زمان يعني فيه حاجات وحاجات
ممممممممممممممممممممممممم
طيب كمل فضفض قول عاوزك تخرج اللي جواك؟
بصراحه انا بحن لايام زمان كتير قوي و بفكر فيها واقول يااااااااااااااااااااه
ومين مبيحنش للايام دي ؟
بس انا مش قصدي عن ايام الطفوله وبس ولا ايام اللعب والتنطيت انا بحن لايام مفتش عليها كتير
زمان بالنسبالي كان راحه البال والروقان والصحاب و الفرح و الضحك جايز يكون من سنه وجايز يكون من شهر وجايز اسبوع ده بالنسبالي زمان
زمان بالنسبالي بقيمه بالمده اللي عدت عليا وانا حالي فيها مش زي م كان مش مجرد سنين من عمر عدت و فات عليها كتير
لان لو حسبتها كده ساعات كتير بتعدي شهور وايام وسنين والحال هو الحال و بيتقال عليه زمان
انا ده بالنسبالي مش زمان
زمان عندي زي م قولتلك كده تمام

مممممممممم نظريه بردوا هقول ايه م انت لازم تبقي غريب عن الناس والا متبقاش انت
هههههههههههههههههه
منكرش ان حاجات كتير لو فكرت فيها هلاقي نفسي بقيت احسن من زمان حالا و فكرا وعقلا و شخصا و شعوريا
لكن بالنسبالي الحاجات دي اتطورت و كبرت مش جدت
لكن اللي بفتقده حاجات اختفت من جوايا ومن حواليا و من قدامي
وايه اللي ضيعها منك؟
بيني وبينك ومش هنكر عليك كتير راح منها تقصير مني و كتير كان مقدرله يروح من غير م اتدخل فيه و كتير برضه راح لان اوانه راح وحاجات مكانه جت وحاجات تانيه دفنتها الايام والمشاغل و الحياه و كتير وكتير وكتير
طيب وايه اللي خلاك تحنلها؟
اكيد لان حسيت في يوم بنقصان حاجة وحسيت في يوم بتغيير مش عاجبني و افتقدت حاجات كانت مريحاني ولما قارنت بين دلوقتي وايام زمان حنيت
طيب ليه محاولتش ترجعها؟
فيه حاجات كسل مش هنكر وفيه حاجات متنفعش ترجع ولو حاولت و صدقني انا بحاول ارجع اللي ينفع يرجع وربنا يسهل

طيب واللي جاي شايفه ايه ؟
اللي جاي في علم الغيب بس جوايا امل يبقي احسن من اللي فات و ايام زمان و دلوقتي برغم اللي فيه من مسئوليات وانشغال و تجديد واحلال حاجات مكان حاجات بس جوايا عاوزه يبقي احسن
علي فكره دلوقتي مش وحش ياعم ولا حاجة الحمد لله انا بس بقولك علي حاجات كانت عندي احسن من دلوقتي وفيه اللي عنده ايام دلوقتي احسن من ايام زمان يعني متخدش كلامي مقياس ده مجرد فضفضه

وفي الاخر بكره احسن ولا دلوقتي هتفضل الايام دي مهما كانت
ايام زمان

ده حوار بيني وبين نفسي يعني مجرد فضفضه زي م قولت وجنان من ضمن جادوفرينياتي وجايز يكون دار بينكم وبين نفسكم برضوا
:D


20 comments:

Anonymous said...

هههههههههههههههههه
كالعادة دايما بتيجى فى الصميم
بس ياااااااااااه اخيرا عملت بوست عن نفسك "فضفضه" بقالك كتير ما كنتش بتكتب عن نفسك ومهتم بمشاكل الشعب والشباب
ههههههههههههه
ربنا يخليك للشعب والشباب
وبيب بيب خالووووووووووو
:P

أم فريده said...

يا بنى بجملة الجنان
هو اول مرة تعمل موضوع جنان

العالم كله مجنون مين عاقل يعنى

وبعدين انا مش هفضل العمر كلة اندب حظى على ايام زمان

بس تعرف واحنا صغيرين بنتمنى اننا نكبر ولما نكبر نحن لايام الصغر

عادى يعنى سنة الحياة

انحنا ولاد النهاردة سيبك من امبارح

ريهام العربي said...

خالو :hih:

هو انت اتجوزت امتا :hih:


اخص علي كده ومش تعزمني لا والبنت كبرت كمان وبقيت بتتكلم نت :(

ده انا مكنتش هاكل اكتر من 3 اطباق بس
واحد لحمه وواحد خضار وواحد حلويات

وكنت هستلف منك ومن العروسه واحد رز
اخص علي كده اخوه ولا اخويا ولا اعرفك

فالح بس تقول اختي الصغيره <_<


ومش حاطه كومنت علي البوست كمان

هه بس

كفايـة طيبـة said...

مش كل اللى بيبقي زمان كان حلو
ومش كله بنندم عليه ونقول ياريته يرجع
بس منكرش ان فى حاجات كتير اوى او يمكن 90% من اللى عدي بنقول عليه ياريته يرجع
بس زمان
مكونتش اتمني اكبر
كنت عايزة ابقي زي مانا
والظاهر كان عندي حق
:D
شوفت اسمك كتير عند البنت روز بس لو كنت اعرف ان مدونتك جميلة كدة مكونتش اترددت انى اجى
معلش بقي تقول ايه فى الكسل :D
بلوج جميل اوى ^_^

Anonymous said...

معلش يا ريهام ما تزعليش من خالو
اصله عمل الفرح ع الضيق كدة ومعزمش ناس كتير اكيد طبعا انتى المفروض تكونى من اول المعزومين
بس يلا معلش خليكى انتى الكبيرة
دة حتا معزمنيش انا كمان
شوفتى؟
:(

ريهام العربي said...

ههههههههههههههههه

لا بقي انا لسه صغننه وزشخل العواجيز والميتين المسهونه ده متمشيش عليا

بصي انا اتعاون انا وانت و نخاصمه

ميتين اخر زمن مش كفايه اني كنت هنورله ضلمه فرحه

Unknown said...

هههههههه فكرتينى بحاجة غريبة بتحصلى
اولاً انا لما بفتكر ايام زمان
بقول دى احلى ايام عدت عليا

بس وانا بعيش الايام دى دلوقتى بلاقى نفسى بتقولى ... عيش ايامك ، لأن الايام اللى انتا هتعيشها دى هتحط فى خانة الزمان ، وهتبقى خلاص ماتت بس هتوحشك اوى
فأنا حالياً بحاول انى استغل الموقف دا
واعيش ايامى
المدونة جميلة جداً تحياتى ليكى
يمكن دى اول مرة اجى هنابس بإذن الله مش اخر مرة

Anonymous said...

اولا مش هرد دلوقتى عشان انت خلتنى اعيط وانا ما عملتلكش حاجه وحشه <_<

~~~~~~~~~~~

زؤال بقى لريهام هو لو هو خالو يبقى هو الى خلف ولا انتى :huh: :huh: :huh: :blink:

Dr Nemo said...

كل فتره ليها مذاقها الخاص
كله لحظه بتعدى حاول تستفيد بيها
تستمتع بيها على قد ما تقدر
و فى الاخر بتبص لورا و تفتكر اللحظات الحلوه بس و غالبا مبتتذكرش التعب
ايام زمان هتكون ليك كدافع
كطوق نجاه لما تكون مضايق
بجد

Dr Gad said...

dina

هنعمل ايه بقي يا بنت اختي اهو بنحاول نغير شويه بشويه في البوستات :)

Dr Gad said...

زوجه عنيده

مبنندبش الحظ علي ايام زمان بس بنحتاج منها ساعات لمحه او زكري تخلينا نقدر نكمل دلوقتي ونستمد منها امل و شيء من الاراده

Dr Gad said...

كفايه طيبه

شرفني مرورك علي المدونه ورايك فيها بجد

اسعدني جدا كمان تعليقك واتمني انها متكونش اخر زياره

Dr Gad said...

اسلام ديو

انا ولد مش بنت
هههههههههههههههههه

و مستني مرورك مره تانيه علي المدونه :)

Dr Gad said...

حنان

ليه بس تعيطي ؟؟ طيب وانا عملت ايه طيب :(

مستني ردك لما تخلصي عياط

Dr Gad said...

ريهام

اهي حنان قالتلك اهي ازاي خالو واتجوز والمفروض انك انتي اللي تخلفي

معلش يا حنان هنقول ايه مجانيه التعليم بقي وهي كده دايما تحب تعمل مشاكل وخلاص والا متبقاش اختي <_<

ريهام العربي said...

مهو انا علي ما اذكر انا لسه مخلفتش حد :hih:


يبقي مين اللي خلف اكيد هو

وخالو دي تمويه :( :(

ريهام العربي said...

اولا ولا اختك ولااااااااااااا اعرفك بقي مش تعزمني :( :( :(


ثانيا
مجانيه تعليـــــــــــــــم اكيد مش عندي اموشن بيطلع لسانه ويغيظك



ثؤال ثغنن هو انا ممكن اجيب نونن من غير ما اعرف


انشور


وبقي بتتفقي مع خالك طيـــــــــــــــب انا متبريه منك وهحرمك من الميراث
انت وخالك

Dr Gad said...

ريهام

روحي زاكري عندك امتحان بوظتي البوست والكومنتات

:angry:

حنان said...

انا جيت :cheer:
بص يا سيدى للأسف كل الى فات احلى واجمل انا واحده من الناس بتمنى ارجع تانى زمان بدماغ و معرفة النهارده زمان احلى يمكن عشان بقى زمان عشان بقى ماضى عشان خلاص خلص فهو احلى عشان كنا اكتر برائه عشان مكناش نعرف الدنيا وقرفها والناس الى فيها ومعاك ان زمان لازم عشان يبقى زمان يبقى فيه تغير بمعنى انا كنت طفله لحد 3 ثانوى من اولى ابتدائى لتالته ثانوى هى هى الايام والاعوام الى اتضاف لخبرتى عام عن عام قليل اوى فيه رغم انى كنت ناقمه على الفتره دى فى وقتها وبقول امتى بكره يجى لما جه بكره ودخلت الكليه بقيت اتمنى يوم او ثانيه من اوقات زمان المؤلم بجد ان فترة انتظار الحاضر وانه اكثر اشراقا الى كنت فيها فى ثانوى انتهت بمعنى انا دلوقتى عاوزه زمان و العام القادم هبقى عاوزه الى قبله يرجع وهكذا و هكذا الاحتكاك بالبشر خلاك تأمن ان خلاص مهما الى جاى حلو لكن الى فات طول عمره هيفضل احلى واحلى حتى لو ما حبتهوش فى وقتها :)

Dr Gad said...

حنان

واللي جاي ان شاء الله احلي وفي ايدينا نخليه احلي بس نرضي بقضاء ربنا و نحاول بجهدنا وعقلنا نخليه احلي :)